11 januari 2016 - De nieuwe E-klasse is zonder enige twijfel de meest besproken en beschreven auto van het moment. Dat is een goede zaak voor Mercedes-Benz, maar laat ook weinig tot geen ruimte over voor verrassingen nu het model eindelijk officieel is onthuld op de Detroit Motor Show.
Een spectaculaire onthulling blijft uit omdat Mercedes " zoals zo vaak " een feestelijke onthulling in de soep liet lopen door foto's van de nieuwe E-klasse te snel op het internet te publiceren. Zodoende viel vroegtijdig al op te merken dat de nieuwe E als twee druppels water op de C-klasse lijkt en bijna net zo veel overeenkomsten vertoont met de S-klasse. Oftewel, voor het eerst in de geschiedenis is de E-klasse visueel niet langer het karaktervolle 'buitenbeentje' in het sedangamma van Das Haus. En dat is eventjes wennen.
Toegenomen maten Je zal dus vooral naar de afmetingen moeten kijken als je hem wilt herkennen. En daarover gesproken: de E-klasse is groter geworden. Tussen beide assen is er een adequate 6,5 centimeter bijgekomen en in het totaal is hij 4,3 centimeter langer dan voorheen.Bijzonder, vindt Mercedes vooral zelf, is de speciale afwerking van de achterlichten. Die doen aan 'sterrenstof' denken, aldus de Duitsers. Maar dat wisten we eigenlijk al. Aan de voorkant is (adaptieve) LED-verlichting te vinden plus de klassieke, rechtopstaande ster op de motorkap, afhankelijk van de gekozen uitvoering.
Breedbeeld In het (eerder al onthulde) interieur is de blikvanger de aanwezigheid van twee 12,3 inch grote schermen. De elektronische hocus pocus kan je dirigeren door je vingers over aanraakgevoelige knoppen te sturen, door tegen de auto te spreken of via een touch-pad in de middentunnel. Kleine domper: voor de breedbeeld-view dien je bij te betalen. Standaard komt de nieuwe E-klasse met een bescheidener instrumentarium en infotainmentdisplay.
Sfeer(verlichting) Speciale aandacht is uitgegaan naar het creëren van sfeer middels tientallen LED's, goed voor meer dan 60 kleuren en een keur aan mogelijkheden tot personalisatie. Zo kunnen lichtaccenten in werking gesteld worden op bijvoorbeeld de sierdelen, het centrale display, het opbergvak in de middenconsole, de portiergrepen, portiervakken, beenruimtes voor en achter, dakconsole en tweeters (indien de auto is voorzien van het Burmester 3D-surround sound system). We kennen het van de S-klasse en het oogt zeer chic.
Motoren Dan eindelijk keihard nieuws: de motoren. Vanaf de marktlancering is er keuze uit de 184 pk sterke E 200, de E 220d met 195 pk en 21% bijtelling en de E 350d, een V6-diesel met een vermogen van 258 pk.Andere modelvarianten volgen in de loop van 2016, waaronder de E 350e met hybride-technologie. Deze laatste combineert een viercilinder-benzine aan een krachtige elektromotor waardoor het systeemvermogen op 279 pk ligt. Het systeemkoppel bedraagt 600 Nm en de E 350e is in staat 30 kilometer geheel elektrisch te rijden.Overigens worden alle motorvarianten meteen gekoppeld aan een automaat met 9 verzetten. In een later stadium komt er nog een handbak beschikbaar voor de minder bedeelde versies.
Onderstelopties
Tot slot de verschillende onderstelvarianten waarop de E-klasse kan zoeven. Dat zijn er vier: twee op comfort gerichte onderstellen, een sportonderstel en een nieuwe generatie luchtvering met niveauregeling en adaptieve demping. Het luchtsysteem werkt bovendien samen met Air Body Control, het systeem dat automatisch het voertuigniveau regelt, afhankelijk van de snelheid.
Prijzen Om de E-klasse nog een keer onder de aandacht te brengen, worden de prijzen ervan op 18 januari bekend gemaakt. Bestellen kan dan per direct, met een verwachte levering in het voorjaar. De prijs van de E 350e wordt pas later dit jaar vrijgegeven. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.