8 januari 2016 - Je zou het misschien niet denken, maar gaat niet zo best met Audi. Althans, als je de verkopen ervan vergelijkt met die van BMW en Mercedes-Benz, iets waar het in Ingolstadt erg om te doen is. Audi blijft achter op haar twee aartsrivalen en nieuwe modellen zijn daardoor welkom. De nieuwe A1 bijvoorbeeld.
In ons artikel '15 opvallende feiten in de autoverkopen van 2015' kon je het al lezen: een handjevol aanhoudende modelsuccessen verbloemen dat andere Audi's broonnodig aan vervanging toe zijn. Dat valt niet alleen op te maken uit de Nederlandse verkopen, ook op mondiaal niveau heeft Audi moeten aanzien dat BMW en Mercedes aan het uitlopen zijn. En dat moet pijn doen bij Audi, dat juist zo graag het grootste premium-merk ter wereld wil worden. Wel, kom dan maar op met de nieuwe A1!
Gladjes De A1 is een van de langs lopende modellen van Audi, met introductiejaar (begin) 2010. En dat begin je inmiddels goed te zien. Bijvoorbeeld als je een A1 naast een A3 of, nog sterker, een nieuwe A4 parkeert. Met name die laatste is veel strakker en gladder gelijnd. Van buiten, maar van binnen des te meer. Die kant moet (en gaat) het met de nieuwe A1 en A1 Sportback ook op.
Belofte maakte schuld Tegelijk lees je van alle kanten " met name na de introductie van de nieuwe A4 " dat Audi moet oppassen dat het zich niet verslikt in haar eigen belofte de exterieurdesigns (eindelijk) is over een andere boeg te gooien. De kopersmarkt wil kennelijk wel het gevoel behouden dat het telkens iets 'nieuws' rijdt. Of Audi daar met de A1 gehoor aan gaat geven, betwijfelen we. En laten we wel wezen: Audi is het zeker niet meer de enige met een conservatieve designstrategie.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.