Dit kunnen de viercilinders van de Porsche 718 Boxster en Cayman
16 december 2015 - Onlangs kondigde Porsche de vernieuwde Boxster en Cayman aan. Beide krijgen de toevoeging 718, doelbewust verwijzend naar de open racer uit de jaren '60, voorzien van een viercilinder. De vierpitters van de Boxster en Cayman zullen anders veel krachtiger zijn, zo weet het Britse Autocar te vertellen.
144 pk was wellicht een adequaat vermogen eind jaren '60, vandaag de dag kan Porsche daar niet meer mee aankomen. Bij minder dan 250 pk heb je de meeste Porsche-adepten al in je nek zitten. Een beetje hot hatch weet dat immers ook al te ontwikkelen.
Turbokracht Gelukkig stellen de nieuwe viercilinderturbo's van de 718 Boxster en 718 Cayman wat dat betreft niet teleur. Volgens het in de intro genoemde magazine " dat al eventjes achter het stuur heeft mogen kruipen " ligt het basisvermogen van de intern geheten '9A2B4T'-vierpitter op 300 pk bij een koppel van 349 Nm. Een afgifte dat op vergelijkbaar niveau ligt van de huidige S-modellen met atmosferische boxer-zescilinder.
Kannibalisatie op de loer De vernieuwde Boxster S en Cayman S gaan elk 360 pk en 400 Nm leveren. Een flinke upgrade dus en niet eens zo ver meer af van de (vernieuwde) 911 Carrera. En dat getuigt van een gezonde dosis lef bij Porsche. Want hiermee ligt de veelbesproken kannibalisatie tussen met name de Cayman en de 911 nog sterker op de loer dan het al deed. Zeker als je hierbij de wetenschap meeneemt dat de viercilinderturbo van de S-versie over dezelfde variabele turbogeometrie (VTG) beschikt als dat van de 911 Turbo. De basis-viercilinder moet deze techniek overigens ontberen.De vernieuwde Boxster en Cayman zullen begin 2016 hun publieksdebuut maken, vermoedelijk op de NAIAS in Detroit. Tegen de zomer staan ze bij de dealer. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.