16 december 2015 - Mercedes-Benz haalt als een malle de bezem door haar modellengamma. Daags na het presenteren van de S 65 AMG Cabriolet, hebben we nu al weer diens kleinste broertje: de SLC 43 AMG, voorzien van nieuwe V6-biturbo. Ook de minder bedeelde versies zijn gepresenteerd.
Dat Mercedes-Benz haar modelnamenpolitiek heeft veranderd, kan je niet ontgaan zijn. Eerder al werden de M- en GLK-klasse getransformeerd tot respectievelijk GLE en GLC, en de CL gaat voortaan door het leven als S-klasse Coupé dan wel Cabriolet. Om te achterhalen hoe hoog een Mercedes-model in de boom zit, let dan op de laatste letter. Een 'C'-model is lager gepositioneerd dan een 'E'-Mercedes. Vergeet dus het Amerikaanse beloningssysteem, zoals dat bij rapportcijfers wordt gehanteerd. Daar is een A namelijk equivalent aan een 10 bij ons.
Visuele vernieuwingen Afijn, terug naar de SLC. Die staat dus " binnen zijn productgroep; dat van coupés en cabriolets " onder aan de Mercedes-ladder. Een gegeven slechts, want de SLC staat er als gefacelifte SLK keurig bij. Lekker rebels en toch representatie, dankzij een compacte en gespierd voorkomen.Overigens is op het visuele nieuwsvlak vooral het front noemenswaardig. Dat heeft Mercedes in lijn gebracht met nieuwere modellen als de C- en S-klasse. Aan de achterzijde vallen ook de gewijzigde lichtunits op en de bumper is hertekend.
Nieuwe V6 voor AMG Binnenin ontdekken we tevens geen wereldschokkende veranderingen, evenals onder de motorkap. Het grootste nieuws van deze facelift komt op het conto van een nieuwe V6-biturbo voor de absolute topversie: de SLC 43 AMG. Het dubbel geblazen blok heeft een inhoud van 3.0 liter en weet 367 pk op te wekken. En dat is even slikken, want de voormalige SLK 55 AMG " met atmosferische V8 " schopte het tot 422 pk.De sprint naar 100 km/h verloopt dan ook iets langzamer: 4,7 versus 4,6 seconden voor het oude AMG-model. Qua brandstofverbruik maakt de SLC 43 AMG het weer goed. Niet meer dan 7,8 l/100 km zou hij niet nodig hebben, een flinke slok minder dan de '55'-generatie.
Overige motoren Aan de AMG-uitvoering hangt natuurlijk een stevig prijskaartje. Voor minder geld zal je de SLC 180 kunnen rijden. Deze instapper haalt 156 pk uit een 1.6 viercilinderturbo. In 7,9 seconden zit je ermee op 100 km/h en de topsnelheid ligt op een nette 226 km/h. Hogerop vind je de SLC 200, goed voor 184 pk en een sprint van zeven tellen. Verder bestaat het gamma nog uit de 245 pk sterke SLC 300 en een dieselmodel, de SLC 250d. Deze laatste heeft een 2.1 liter viercilinder onder de kap met 204 pk. Het gemiddelde verbruik ligt op 4,4 l/100 km.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.