9 december 2015 - Nog geen maand nadat duidelijk werd dat Hyundai een nieuw luxemerk had opgericht, genaamd Genesis, wordt het eerste model onder die vlag al gepresenteerd. Dit is de Genesis EQ900 of G90, zoals de limousine buiten Zuid-Korea zal heten.
Uit de schetsen was het al op te maken: je kan je niet aan de indruk onttrekken dat Hyundai bij het ontwerpen van de allereerste Genesis met één oog naar de Mercedes S-klasse heeft getekend. Zowel qua design als formaat, want de G90 doet ook op dat vlak niet onder voor de ongekroonde koning van de toplimousines. Zo meet de wielbasis zo maar eventjes 3,16 meter, een afstand dat het grote Duitse limo-trio het nakijken geeft (de optionele verlengde versies daargelaten).
Duitse weelde In de Genesis G90 is het dan ook riant en comfortabel vertoeven, al was het alleen maar dankzij het zogeheten Smart Posture Caring. Dit systeem past de bestuurdersstoel, het stuurwiel, de buitenspiegels en het head-up display namelijk geheel automatisch aan aan het postuur bestuurder. Daarnaast wordt er in het interieur niet bespaard op hout- en leder, net zo min als op uitrusting. Ook achteraan kan je geheel elektrisch instelbaar meubilair krijgen en je kan een 12,3 inch scherm vinden in het dashboard en nog eens twee 9,2 inch tablets achteraan.Verder verzorgd een audiosysteem van Lexicon de muziek en is er klimaatcontrole met drie temperatuurszones. En zo gaat het nog wel even door. Ook daar waar je het niet ziet. Zo heeft de G90 dubbel glas en drievoudig toegepaste deurrubbers.
Krachtige motoren Onder de kap gaat het er ook niet voorzichtig aan toe. Voor minder dan 300 pk doet de G90 het niet. Instappen doe je al meteen met 315 pk, afkomstig van een atmosferische 3.8 liter V6. Daarboven zit een geblazen 3.3 T-GDI met 370 pk en als paradepaardje schuift Hyundai's luxemerk de 425 pk sterke 5.0 liter V8 naar voren. Daarmee valt in 5,7 seconden naar de 100 km/h te snellen, ondanks dat 'ie 2.500 kilogram schoon aan de haak weegt.
Medio 2016 Tot slot minder goed nieuws. De internationale markten worden pas in de tweede helft van 2016 bediend en Europa zit daar vooralsnog niet tussen. Op een Nederlandse lancering hoef je al helemaal niet te rekenen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.