1 december 2015 - Met rasse schreden vernieuwt Porsche het 911-programma. Na de Carrera's en de vierwielaangedreven versies daarvan is het nu de beurt aan de Turbo-modellen. En ze zijn meteen al voorzien van prijzen.
Nu ook alle (vernieuwde) 911-modellen over een stel turbo's beschikken zou snel verwarring kunnen ontstaan met de authentieke Turbo-modellen. Echter het komt goed als je de eerste gewoon Carrera blijft noemen en de laatste 911 Turbo. Met een hoofdletter dus.
Schepje erbij Waar de vernieuwde 911 Carrera een compleet nieuwe zescilinder-boxer kreeg aangemeten, doen de 911 Turbo en 911 Turbo S het nog altijd met hun vertrouwde 3.8 liter bi-turboblok. Die was al goed voor 520 en 560 pk, maar dat is nu 540 en 580 pk geworden. Een vermogenswinst van 20 pk dus, maar genoeg om " in het geval van de Turbo S " binnen 3 seconden naar de honderd te kunnen knallen. De S-loze Turbo doet er exact 3 tellen over. Topsnelheden liggen op respectievelijk 330 en 320 km/h. En voor wat het waard is: het verbruik is met flinke slok benzine gedaald naar een gemiddelde van 1 op 11. In theorie dan.
Verbeteringen Het bescheiden schepje extra vermogen lijkt een simpele kwestie van de turbodruk opschroeven, maar niets is minder waar. De extra kracht voor de Turbo's komt op het conto van gewijzigde inlaatkanalen in de cilinderkop, nieuwe injectoren en een verhoogde brandstofdruk. De 911 Turbo S is bovendien uitgevoerd met sterkere turbo's.
Dynamic Boost Ook nieuw is de Dynamic Boost functie. Dat betekent dat de turbodruk ook bij het kort loslaten van het gaspedaal behouden blijft. Dit gebeurt door alleen de brandstofinspuiting te onderbreken; de smoorklep blijft gewoon open. Hierdoor reageert de motor vrijwel zonder vertraging op opnieuw gas geven. Volgens Porsche verbetert dit de scherpte in mat name de Sport- en Sport Plus-modus. Nog meer sportiviteit is ingebouwd in het Porsche Stability Management (PSM). Dat is nu ook voorzien van een Sport-stand.
Aangescherpt design Optisch zijn de Turbo-modellen zo bijgeschaafd dat ze weer in lijn liggen met de overige 911-modellen, aangevuld met typische Turbo-items, zoals de zijdelingse 'airblades' en immense koelgaten in de achterste wielkasten en de achterbumper. Daarnaast zijn de LED-achterlichten, de motorkap (achteraan) en de eindpijpen herontworpen en rollen de Turbo's op nog bredere 20 inch wielen.
Prijzen De 911 Turbo en Turbo S zijn vanaf eind januari leverbaar als Coupé en Cabriolet, maar nu al te bestellen voor de prijzen vanaf € 210.200,-. Wil je de 911 Turbo S, dan geraak je minstens € 238.800,- armer en de Cabrio-versies van beide gaan voor respectievelijk € 225.400,- en € 254.100,- van de hand. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.