19 november 2015 - Ford wil met haar luxueuze Vignale-modellen de klant graag wat extra's bieden. Een zeer stil interieur bijvoorbeeld, en daarvoor doet het een beroep op Active Noise Control. En meer.
Active Noise Control (ANC), Active Noise Cancelling of domweg actieve ruisonderdrukking is verre van een vooruitstrevende technologie. Al jaren wordt het toegepast bij hoofdtelefoons, speciaal voor de reislustige mens. Treinreizigers en ook personen die regelmatig het vliegtuig pakken zijn er lyrisch over. Immer nooit meer gillende kinderen of andere luidruchtige medereizigers die je favoriete muziek verstoren. Althans, je krijgt er amper wat van deze stoorfactoren mee. Welke automobilist wil dat nu ook niet, zonder hoofdtelefoon op te zetten? Precies, en daarom passen steeds meer (auto)fabrikanten, zoals Jeep en Harman/Kardon, ANC toe in auto's. Ford is er daar ook één van.
Werking Bij Active Noise Control van Ford worden drie strategisch in het interieur geplaatste microfoons gebruikt voor het oppikken van onwenselijke geluiden van de motor en de transmissie. Deze geluiden worden onderdrukt met behulp van tegengestelde geluidsgolven uit het audiosysteem, zonder nadelige gevolgen voor het volume van muziek en spraak.
Akoestisch glas Zoals dat gaat biedt Ford Active Noise Control niet (ook) meteen aan in de Fiesta en zelfs niet de Focus. Nee, eerst zijn de super-de-luxe Vignale-modellen aan de beurt en de Mondeo heeft de primeur. Maar er is meer waarmee Ford de geluidskwaliteit in de auto aanpakt. Een ander voorbeeld is akoestisch glas. Dat heeft een speciale akoestische laag (die dunner is dan een mensenhaar) en dempt de omgevingsgeluiden die via de voorruit en de voorportierruiten het interieur willen binnendringen. Windgeruis is hiermee vrijwel verleden tijd, aldus Ford.
Schuimisolatie Een derde methode is de toepassing van schuim in plaats van fiberglas in het motorcompartiment. Het levert twee decibel winst op. Geluiddempend materiaal dat is aangebracht aan de onderkant van de carrosserie, in de wielkasten en in de voor- en achterportieren houdt het geluid van de banden tegen en een nieuwe integrale multilink-wielophanging achter draagt ook bij tot een vermindering met maximaal drie decibel van rijgeluiden.
Vehicle Harmony Team De Mondeo Vignale is ook een van de eerste Europese Ford's die profiteren van de expertise van het kort geleden ingestelde Vehicle Harmony-team. Het testen zorgt er ook voor dat alle geluiden in de cabine, de binnenverlichting en de manier waarop oppervlakken aanvoelen, correct zijn en elkaar aanvullen. Van het geluid dat de richtingaanwijzers maken tot het geluid dat klinkt als de schakelaar voor de achterruitverwarming wordt ingedrukt.Welk prijskaartje aan zo'n ultra-stille Mondeo hangt, is nog niet bekend. De Ford Mondeo Vignale begint in elk geval bij 45 mille.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.