19 november 2015 - Mazda's grootste model, de CX-9, is in een compleet nieuw gedaante gepresenteerd in Los Angeles. Het Kodo-design is herkenbaar uit duizenden en het grootste nieuws bevindt zich dan ook vooral onder de kap: een turbomotor op benzine.
Nog geen paar maanden geleden stelde Mazda op de IAA Frankfurt de Koeru Concept voor. Dit zou een voorbode zijn van de toekomstige CX-7, maar ook de nieuwe CX-9 kent qua design veel raakvlakken met dat studiemodel. En met de CX-5, alsmede de CX-3. Kortom, Mazda's Kodo-designtaal laat zich weer nadrukkelijk zien. Al kan daardoor de indruk ontstaat dat het allemaal een beetje gewoontjes aan het worden is.
Only in America Mazda zal aan dat laatste een broertje dood hebben, want de CX-modellen vliegen als warme broodjes over de toonbank. En zo zijn de verwachtingen van de nieuwe CX-9 ook hooggespannen. In Amerika dan, want de dik vijf meter lange SUV met zeven zitplaatsen komt definitief niet naar Europa.Dat kon je zien aankomen, want de enige keer dat de CX-9 hier te koop was, werd hij al na twee jaar van de markt gehaald wegens teleurstellende verkopen. Jammer, want met de nieuwe Mazda CX-9 hadden geïnteresseerden in de Sorento en Santa Fe een gelikte derde optie gekregen. Daarnaast zijn crossovers nu eenmaal een stuk populairder dan toen. Zelfs de grotere.
Krachtige turbomotor Extra jammer is het uitblijven van een Europese lancering vanwege de nieuwe SkyActive-G turbomotor die Mazda samen met de CX-9 laat debuteren. Tot dusver waren namelijk alle benzinemotoren van de Japanners nog atmosferisch en daardoor " naar Europese maatstaven " een tikkeltje ouderwets.Anderzijds, een cilinderinhoud van 2.5 liter en een vermogen van 250 pk en 420 Nm vinden wij hier al gauw te veel van het goede, dus zo dramatisch is het nu ook weer niet. Zolang Mazda maar met nieuwe turbomotoren blijft komen, bij sterke voorkeur ruim onder de 2.0 liter.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.