zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Kia zet vol in op hybride, waterstof en autonoom rijden

 

17 november 2015 - Momenteel is Kia nog niet zover als Toyota, Honda of Hyundai, maar als het aan de Zuid-Koreanen ligt is dat tegen 2020 heel anders. De komende vijf jaar kunnen we namelijk meerdere (plug-in) hybridemodellen en EV's verwachten. Maar in een later stadium ook een waterstofauto.

Kia wil het brandstofverbruik over haar gehele productgamma met 20% verlagen. En dat voor het jaar 2020 aanbreekt. Nieuw ontwikkelde turboblokken gaan die klus niet klaren, dus zet de Zuid-Koreaanse fabrikant tevens vol in op alternatieve aandrijflijnen. Meerdere hybrides en elektrische modellen, alsmede een waterstofauto en de mogelijkheid tot autonoom rijden moeten Kia een vooraanstaande speler maken op het gebied van duurzame mobiliteit. Alleen al het aantal alternatief aangedreven modellen groeit van vier naar elf auto's.



Miljardenklus
Met het 'groene' offensief van Kia is een investering van 10 miljard dollar gemoeid, verspreid over 5 jaar. De investeringen worden ingezet voor de ontwikkeling van een nieuwe serie milieuvriendelijke modellen en de bouw van de nodige fabrieken om de CO2-uitstoot verder te verlagen. Daarnaast leiden de investeringen tot duizenden nieuwe banen binnen de R&D-afdelingen van de Hyundai Motor Group in Zuid-Korea.

Optima PHEV trapt af
De eerste vrucht van Kia's groene ambities is de Optima PHEV, een plug-in hybride op basis van de nieuwe Optima. Kort daarna volgt de Niro die een 1.6 GDI laat samenwerken met een elektromotor en zodoende gemiddeld niet meer dan 89 g/km uitstoot.

Brandstofcel
Een andere troef is de productie van een waterstofauto. Sinds 1998 werkt Kia aan deze 'aandrijftechniek van de toekomst' en binnen nu en enkele jaren moet daar een concrete auto voor de consument uitrollen. Dat zal niet de Kia Mohave FCEV zijn, maar zeker is dat de kennis en kunde die onttrokken is uit die waterstofauto uit 2008 toegepast gaat worden op het werkelijke eindresultaat. Een eigenschap waar Kia zoal op mikt is een actieradius van 800 kilometer. De Mohave FCEV kan al 690 kilometer op een volle tank rijden.

Stapje voor stapje naar autonoom rijden
Nog behoorlijk wat toekomstmuziek is Kia's eerste geheel autonome auto. Pas tegen 2030 verwacht het merk dit aan te kunnen bieden. Maar onderweg naar dat moment zullen er al wel diverse technologieën verkrijgbaar zijn die semiautonoom rijden mogelijk maken. Deze technieken zijn ondergebracht onder de noemer ADAS, dat staat voor Kia Advanced Driver Assistance System.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10