De Nissan Leaf 2. 0: autonoom en hogere actieradius
28 oktober 2015 - De toekomst van autonoom rijden én de toekomst van de elektrische auto, zo vat Nissan de in Tokyo gepresenteerde IDS Concept samen. En dat houdt dus in dat we hiermee een dubbele primeur uit te leggen hebben.
Dat Nissan net zo hard werkt aan autonoom rijden als bijvoorbeeld Volvo en Mercedes-Benz is ons in Europa niet echt bekend. De Japanners houden de ontwikkeling voorlopig in eigen land. Maar dat neemt niet weg dat ze in een vergevorderd stadium zijn. Sterker nog, Nissan wil als eerste autofabrikant het autonome rijden op grote schaal bereikbaar maken. Een woordvoerder van Nissan liet ons in Tokyo weten dat we het daarmee rond 2020 in een C-segment auto kunnen verwachten.
Autonoom rijden met gevoel Die C-segment auto zal onder andere de nieuwe Leaf zijn. Inderdaad, de auto waarvan we hier een voorproefje krijgen in de vorm van de IDS Concept. Naast zijn veel aansprekender design dan de Leaf beschikt de conceptcar over een aantal noemenswaardige features op autonoom gebied. Zo laat Nisan weten dat de IDS ook tijdens autonoom rijden zich aanpast aan je rijstijl. Hou jij van sportiever rijden, dan neemt de autonome rijdersfunctie dit over. Eveneens een getackeld probleem is de communicatie met bijvoorbeeld voetgangers en fietsers. Want hoe maak je als auto duidelijk dat je een voetganger voor wilt laten gaan? De IDS geeft dan van achter de vooruit een boodschap zoals 'After you' om aan te geven dat je als voetganger voor mag gaan. Fietsers worden bovendien geattendeerd op het feit dat ze 'gezien' zijn door bepaalde verlichting in de carrosserie van de auto in te schakelen. Deze IDS 'praat' daarmee als het ware met je.
Gesture control Wie tijdens het rijden de controle uit handen wil geven aan de auto doet dit door simpelweg op een knop te drukken. Maar behalve dat de auto dan de besturing overneemt klapt ook het stuurwiel weg en verschijnt er een groot display. Wil je dan alsnog zelf even ingrijpen dan reageert de auto aan de hand van spraak en gesture control (gebaren) op je ingegeven instructies.
Hogere actieradius We noemden deze IDS Concept al een 'Leaf 2.0'. En dat heeft alles te maken met de doorontwikkelde elektrotechniek onderhuids. Belangrijkste noviteit is het 60 kWh-accupakket. Die is daarmee dubbel zo groot als in een Leaf en moet volgens de NEDC-cyclus een actieradius van 500 km mogelijk maken. Dat zou in de praktijk betekenen dat je toch zo'n 350 km ver moet kunnen komen. Een mooie vooruitgang die nog maar eens onderstreept dat elektrisch rijden weliswaar nog steeds in de kinderschoenen staat, maar dat de actieradius steeds minder een beperking gaat vormen. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.