Mazda RX-Vision: compacte sportcoupé met wankelmotor
28 oktober 2015 - Zeker Mazda-liefhebbers hebben reikhalzend uitgekeken naar het moment waarop Mazda officieel aan de wereld mee zou delen de wankelmotor terug te laten keren. Wel, dat moment is nu aangebroken. En aangezien de Japanners dat ook nog eens in een oogstrelende verpakking doen kan het niet anders dan dat het hart van iedere autoliefhebber nu even een sprongetje maakt.
De wankelmotor, ook wel rotatiemotor genoemd, verdiend toch enige introductie. Het heeft nooit een echt grote doorbraak gemaakt namelijk. En dat terwijl er in de jaren '60 wel daadwerkelijk gesproken werd over de 'krachtbron van de toekomst'. Toch waren slechts twee merken er daadwerkelijk druk mee. De eerste was het toenmalige NSU Motorenwerke dat later met een aantal merken werd samengevoegd tot het hedendaagse Audi. De tweede was Mazda. Mazda's toenmalige president (Tsuneji Matsuda) geloofde heilig in de toekomst van deze motor, tekende een samenwerkingscontract met NSU en startte het avontuur om de wankelmotor te ontwikkelen en op de markt te brengen.
Ultieme beproeving in 84-uurs race Het lukte Mazda de wankelmotor door te ontwikkelen en op de markt te brengen. De allereerste auto waarin dat gebeurde was de in 1967 gepresenteerde Cosmo Sport, een auto die behoorlijk faam heeft gemaakt. Met de auto reed Mazda een maar liefst 84 uur durende langeafstandsrace op de Nà¼rburgring. Als dat geen bewijs is van betrouwbaarheid!
RX-7 In de jaren die volgden presenteerde Mazda diverse RX-modellen. Van de voor ons wat minder bekende RX-2 en RX-3 tot de in 1978 gepresenteerde RX-7. Met dat model werd de wankelmotor wederom nieuw leven werd ingeblazen. Belangrijke reden daarvoor was het drastisch (bijna 50%) terugdringen van het verbruik.
Overwinning op Le Mans Mazda bleef geloven in de wankelmotor en bewees ook diens unieke karakter door in 1991 een hoogtepunt te bereiken. Als eerste (en nog altijd enige) Japanse merk schreef Mazda de 24 Uur van Le Mans op haar naam. Als lijdend voorwerp de legendarische 787B aangedreven door een 700 pk sterke wankelmotor met vier rotors.
RX-8 Het laatste tastbare dat wij van de wankelmotor bij Mazda hebben vernomen was de in 2003 gepresenteerde RX-8, je weet wel die met die bijzondere achterportieren. En lange tijd leek het erop dat we met het afscheid nemen van de RX-8 ook de wankelmotor definitief vaarwel moesten zeggen. Totdat Mazda het doek trok van de RX-Vision conceptcar in Tokyo. Want die bewijst dat de wankelmotor nog altijd leeft.
RX-Vision In de RX-Vision heeft Mazda een compleet nieuwe generatie wankelmotor gemonteerd. Deze luistert naar de naam SkyActiv-R en ligt voorin de auto. Het vermogen of de prestaties? Daarover laat Mazda helaas niets los. We moeten het stellen met de belofte dat de auto puur rijplezier biedt. Dat geloven we graag, maar we hadden het natuurlijk het liefst zwart op wit willen zien.
Cayman-afmetingen Wat de Japanners ons verder dan wel over deze RX-Vision willen meedelen? Weinig. Wij durven zelf te stellen dat de auto er komen gaat. Daarvoor zijn alle voortekenen te sterk. En Mazda kennende kan dit design aangenomen worden als 'zo goed als definitief'. Qua formaat moet je rekening houden met een concurrent voor de Porsche Cayman, met zijn lengte van 4,38 meter is hij namelijk evenlang als die Duitse sportcoupé. Het geeft wat ons betreft meteen ook de ambities van Mazda weer als het gaat om deze opvolger van de legendarische RX-7 en RX-8 alsook hun vele voorgangers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.