15 oktober 2015 - In Zweden zitten ze allesbehalve stil. Dan kan ook niet, want de Volvo-directie heeft zich een jaarproductie van 800.000 ten doel gesteld, bijna tweemaal zoveel als vorig jaar. Hoe dit te bereiken? Met meer modellen, meer plug-in hybrides en zelfs een volledig elektrisch model.
Volvo Cars verwacht dat modellen met elektrische aandrijving op de middellange termijn goed zijn voor zo'n 10 procent van de totale autoverkoop. En dan kan je hier maar zo snel mogelijk kaas van hebben gegeten, moeten de Zweden denken. Dus bracht het eerder al de V60 Plug-in Hybrid op de markt, gevolgd door de XC90 Twin Engine. En binnenkort volgt er meer, namelijk een plug-inhybride van de gloednieuwe S90 en andere Volvo's kunnen ook rekenen op 'elektrificatie'. Het Twin Engine-concept wordt daarvoor verder doorontwikkeld om ook gebruikt te kunnen voor voorwielaandrijving.
100% elektrisch Een ander tipje van de sluier wordt gelicht met het aankondigen van een volledig elektrisch model. Die moet in 2019 op de markt komen, gebaseerd op een compacte Volvo. Meer hierover wil men nog niet kwijt.
CMA-architectuur En zo heeft Volvo nog meer nieuws te melden. Ook op stapel staat een geheel nieuwe 40-serie op basis van de nieuw ontwikkelde Compact Modular Architecture (CMA). Net als de SPA, waarop de XC90 staat, is CMA ontworpen voor elektrische aandrijving. Volvo zegt hiermee een van de weinige autofabrikanten te zijn die twee gloednieuwe platforms heeft voor zowel plug-inhybride als louter elektrische aandrijflijnen.In 2017 is het eerste CMA-model klaar voor de verkoop, en een belangrijke ontwikkelingspijler daarbij is dat rond 2020 niemand meer omkomt of zwaargewond raakt in een nieuwe Volvo.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.