18 september 2015 - Alweer twee jaar geleden liet Ford ons een voorproefje van de nieuwe Edge zien. Het jaar erop volgde de productieversie die inmiddels bij de Amerikaanse dealers staat. Maar Ford liet ons ook weten de auto in Europa te gaan leveren. Op de IAA werd die gepresenteerd. Met specifiek voor Europa geldende specificaties.
Dat het design van de Europese variant wat afwijkt ten opzichte van de Amerikaanse versie zal enkel de ware kenner onderscheiden. Die net wat anders ingedeelde voorbumper zal je enkel in het oog springen als je veelvuldig met het Amerikaanse model in aanraking bent geweest. Maar waar wel degelijk verschil wordt gemaakt is onderhuis.
Eén diesel, twee vermogens Het motorengamma bijvoorbeeld. Dat zal in Europa bestaan uit een diesel met twee verschillende vermogens en versnellingsbakken. De 2.0 liter viercilinder TDCi-motor wordt geleverd met 180 pk in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak en als 210 pk sterke variant gekoppeld aan de automatische PowerShift-bak. Ford geeft voor beide modellen een verbruik op van 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 g/km.
AWD Elke Edge beschikt over Ford's AWD-systeem waarbij de aandrijfkrachten afhankelijk van de gewenste hoeveelheid tractie worden overgebracht richting de achterwielen in plaats van enkel de voorwielen. In de basis is de Edge daarmee een voorwielaandrijver, maar volautomatisch kunnen beide achterwielen ondersteunen.
Adaptive Steering Ford geeft behoorlijk hoog op over de technologie in de Edge. Zo is er Adaptive Steering waarmee automatisch de stuurrespons wordt geoptimaliseerd op basis van de snelheid van de auto. Volgens de fabrikant is het daardoor gemakkelijker om te manoeuvreren bij lage snelheden, terwijl de auto nauwkeurig blijft sturen bij hogere snelheden.En dat is nog niet alles, ook over het geluidsniveau aan boord pocht Ford. Niet enkel door de akoestische voorruit, gelamineerde zijruiten en extra geluidsisolatie, maar ook wegens Ford's Active Noise Control-technologie. Die detecteert ongewenst motorgeluid in de cabine en neutraliseert dat met tegengestelde geluidsgolven uit het geluidssysteem van de auto.Aan het eind van dit jaar zal de Europese Edge in productie gaan en begin 2016 bij de Ford-dealers staan. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.