17 september 2015 - BMW's plan is om van iedere modelserie een hybride of plug-in hybride uit te brengen en daar hoort de nieuwe 7-serie ook bij. Na de schijnwerpers te hebben gericht op de 225xe en 330e is het zodoende nu de beurt aan de 740e.
De BMW 740e, die er ook met verlengde wielbasis en xDrive-vierwielaandrijving komt, combineert al het goede (en slechte) van iedere andere 7-serie met verbruikscijfers waar zelfs de nieuwe Toyota Prius een puntje aan kan zuigen. Althans, in theorie en enkel als je het maximale uit de aandrijftechniek van de Beierse stekker-limousine haalt. En dat betekent zo veel mogelijk elektrisch rijden (tot 120 km/h) en dat bij voorkeur op momenten en op een manier dat de opgegeven elektrische actieradius van 40 kilometer ook daadwerkelijk benadert kan worden.
Drie rijmodi Drie modi's steunen de bestuurder zo efficiënt mogelijk te rijden: Auto eDrive, Max eDrive voor volledig elektrisch rijden en Battery Control als je de elektrische energie wil bewaren voor later, bijvoorbeeld in de stad. Uitgerust met xDrive kunnen de 740e en 740Le, de lange versie, overigens 3 kilometer minder ver geraken op enkel de elektromotoren.
1 op 50 Zijn de accu's leeg, dan neemt een viercilinder-turbobenzinemotor het over. Hoeveel vermogen die verbrandingsmotor zelfstandig levert meldt BMW niet, enkel het systeemvermogen van 326 pk wordt vrijgegeven. Dankzij dit hoge gecombineerde vermogen kan de 740e in 5,6 seconden naar 100 km/h accelereren als het moet en bij de xDrive-uitvoering verloopt dat zelfs nog een tiende vlotter. Puike cijfers voor een toplimousine, en zo ook het gemiddelde verbruik. Meer dan 2,1 l/100 km heeft deze Siebener namelijk niet nodig in de New European Driving Cycle, beter bekend als de NEDC-cyclus.
15 of 21% bijtelling Dan de CO2-uitstoot. Volgens de zojuist genoemde meetcyclus komt die uit op 49 g/km voor de achterwielaangedreven 740e en dat is nipt voldoende om vanaf 2016 in aanmerking te komen voor de zeer aantrekkelijke bijtelling van 15%. Nu is al zeker dat de xDrive-versies het in Nederland minder goed zullen doen, want die komen niet verder dan 53 g/km, wat 21% bijtelling betekent. Het is dan ook nog niet zeker of BMW Nederland deze modellen gaat voeren. Prijzen volgen ook nog.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.