zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Nieuwe Renault Mégane treedt in detail

 

15 september 2015 - Na 7 jaar heeft Renault een weer een compleet nieuwe Mégane en daarover vertelt het graag alles wat je moet weten.

Sommige highlights van de nieuwe Mégane kon je al weten. Renault lichte immers enkele weken geleden al een tipje van de sluier op, voorzien van enkele details en foto's. Over het (behoorlijk gedurfde) design gaan we het dan ook niet meer hebben. Wel over het interieur, de ruimte en verkrijgbare features en natuurlijk het motorgamma. Tevens zijn er meer foto's.



Full LED-koplampen
In navolging van de Seat Leon en nagenoeg simultaan met de nieuwe Opel Astra (die ook op de IAA debuteert) introduceert Renault ook volledige LED-koplampen op de Mégane. In de optielijst staan ze als Pure Vision LED vermeldt en daarbij inbegrepen zijn tevens LED-achterlichten die permanent branden als de auto is gestart.Maar er is meer op de moderne autokoper te verleiden, en daarvoor moet je binnenin wezen. Zo pakt de nieuwe Mégane uit met een inklapbaar head-up display in kleur, een 7 inch instrumentarium en de niet te missen R-Link-aanraakscherm in het centrum, vergelijkbaar met dat van de Talisman en Espace. De centrale 'tablet', want hij valt met tikken, swipen en scrollen te bedienen, is er in twee diametermaten: in 7 inch of, bij de duurdere uitvoering, in 8,7 inch.

Sfeermaker
Renault wil graag te boek komen te staan als sfeermaker en heeft daarom extra aandacht besteed aan (zachte) materialen in warme kleuren en sfeervolle details. Hier omheen zien we verchroomde ornamenten en smalle stroken accentverlichting waarvan de kleur naar wens aan te passen is. Ook ging er veel ontwikkelingstijd zitten in de fijn zittende en fraai ogend meubilair, aldus Renault. Speciale stiksels dragen daar aan bij.Echter alle vijf bekledingsuitvoeringen zijn zwart, hetzij verschillend in tint. Topversies zijn verkrijgbaar met velours en voorzien van verwarmbare stoelen met elektrisch verstelbare lendensteunen. De bestuurdersstoel is bovendien uitgerust met een massagefunctie, terwijl desgewenst ondertussen geluisterd kan worden naar je eigen muziek via het audiosysteem van Bose.

Ruimte
Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Mégane iets gegroeid. Voortaan meet de auto 4,4 meter in lengte en 1,45 meter in de hoogte. Over de breedte doet Renault geen uitspraken en dus nemen we maar aan dat die gelijk is gebleven. Maar de wielbasis nam wel toe tot 2,67 meter. Renault claimt hiermee de langste in z'n klasse te hebben en voor de bagageruimte van 384 liter geldt de op één na de grootste in het C-segment, aldus de Fransen.

Rijgedrag en veiligheid
Over op veiligheid. Daarin wordt voorzien aan de hand van adaptieve cruise control, automatisch noodremhulpsysteem, rijstrooksignalering, Safe Distance Warning en een waarschuwingssysteem voor de overschrijding van de maximumsnelheid gecombineerd met verkeersbordherkenning (Traffic Sign Recognition). Verder is er nog Blind Spot Waring, grootlichtassistentie en Easy Park Assist voor automatisch parkeren.

Vijf rijmodi
Wil je het rijgedrag aanpassen, dan kan dat ook. Met het zogeheten Multi-Sense waarmee je vijf rijmodi tot je beschikking hebt: Sport, Normal, Comfort, Perso en Eco. Zo past Multi-Sense de respons van het gaspedaal en de motor aan, net als de schakeltijden (van de optionele automaat), de intensiteit van de massagefunctie en de verlichting van het interieur. Nog meer invloed op de rij-eigenschappen krijg je met 4Control, Renault's vierwielsturing. Het wordt geleverd op de Mégane GT, een sportuitvoering die vanaf de marktlancering verkrijgbaar zal zijn.

Motorpalet
Over motorvermogen gesproken. De Mégane trapt af met drie benzines en twee diesels. De TCe 100 is bij de benzines de instapper, gevolgd door de 130 pk sterke versie van die motor. Topper is de GT-uitvoering met 205 pk en standaard EDC-automaat met dubbele koppeling. Dieselen kan in eerste instantie met 100 of 130 pk. In een later stadium volgt er een 165 pk sterke versie en begin 2017 staat er een 'Hybrid Assist'-dieselmotor op het programma. Deze motor moet een NEDC-normverbruik van minder dan 3,0 l/100 km en een CO2-emissie van maximaal 76 g/km realiseren. Let op, dit zijn voorlopige cijfers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10