15 september 2015 - Met de nieuwe Tivoli zet SsangYong een forse stap voorwaarts, zowel qua design als techniek. Het is dan niet meer dan logisch dat het Koreaanse merk dit model nog breder wil inzetten. En dat ze precies wat de XLV-Air en XAV-Adventure doen.
We beginnen met de XLV-Air die gerust gezien mag worden als de extra grote variant van de Tivoli. Maar voor nu is diens naam nog een afkorting van eXciting smart Lifestyle Vehicle. Tot ergens in de tweede helft van 2016, want dan moet de XLV-Air als productiemodel in de showrooms staan.
Geen 7-persoons Anders dan je misschien zou denken is de 'Tivoli+' geen zevenzitter, maar een praktischer model met meer bagageruimte voor de vijf inzittenen. Het model komt zowel met een 1.6 benzine en 1.6 dieselmotor op de markt waarbij klanten de keuze hebben uit een handbak of zestraps automaat en voor- of vierwielaandrijving.
Designvoorproefje Simultaan met de XLV-Air presenteerde SsangYoung ook een ander 'Air-' concept. Dit tweede studiemodel, officieel XAV-Adventure geheten, schijnt licht op wat mogelijk de nieuwe Korando kan zijn, bedoeld voor een actieve, jonge doelgroep. Vandaar de geblokte proporties en mannelijke stijl, aldus het Koreaanse merk dat tevens aangeeft dat sowieso stijlkenmerken van de XAV gaan terugkeren op toekomstige SUV-modellen.
Open terreinrijden Eigenaardig is zoal ook het dak (van koolstof) in combinatie met een stoffen kap. Die kan opgevouwen worden waarmee de XAV-Air de indruk wekt graag mee te willen doen met een potentiële trend in autoland, te weten de SUV-cabrio.Qua aandrijving is er gekozen voor een 1.6 liter motor gekoppeld aan een elektrisch E-4WD-systeem dat de XAV tot een hybride maakt. Achteraan zijn twee elektromotoren ingebouwd die de keuze bieden tussen twee rijmodi: een zuinige hybridemodus en een prestatiegerichte hybridemodus. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.