14 september 2015 - Traditioneel aan de tweejaarlijkse vooravond van de autotentoonstelling van Frankfurt tovert Mercedes-Benz een bijzondere concept uit de hoge hoed. Dit jaar? De IAA Concept, 's werelds meest gestroomlijnde auto.
Om verwarring te voorkomen: IAA staat in dit geval niet voor de gelijknamige autoshow waar Mercedes' nieuwe concept debuteert maar voor Intelligent Aerodynamic Automobile. Een modelnaam die op zijn beurt weer verwijst naar de adaptieve aerodynamica van de auto. Het resultaat daarvan is een ongekende Cw-waarde van 0,19. Echter die knappe stek moet de Mercedes IAA Concept wel delen met een landgenoot van een ander merk, namelijk de Volkswagen XL1. Niet verwonderlijk gezien het overeenkomstige design.
Aangroeide staart Optisch is de IAA Concept eigenlijk niet eens zo heel vooruitstrevend. Totdat je ermee gaat rijden en de snelheid opvoert tot boven de 80 km/h. Na een druk op de knop van de Aerodynamic-mode verandert de IAA Concept dan van gedaante zodat de wind nog nauwelijks vat op de koets krijgt. Vooraan komen er ineens 'aero-blades' tevoorschijn, terwijl de wielen zich juist als een roos 'sluiten'. Maar de spectaculairste transformatie is toch wel een staart die aangroeit met 39 centimeter. De totale lengte van de studie komt daarmee op een langgerekte 5,43 meter, bij een gelijkblijvende hoogte van slechts 1,41 meter.
S van de toekomst? Of Mercedes met de IAA Concept een kijkje in de keuken van de toekomstige S-klasse geeft is onduidelijk. Vanbinnen wordt er in elk geval voortgeborduurd op de huidige generatie van dat vlaggenschip en is het aantal fysieke knoppen nog weer wat verminderd. Net als bij de F 015 Concept laten vrijwel alle functies zich bedienen via aanraakschermen, en dat is best ironisch als je je bedenkt dat Mercedes voor haar productiemodellen nog altijd niets wil weten van dat soort displays.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.