9 september 2015 - Hoewel we al best veel weten over de gloednieuwe Lexus RX-serie, was het nog niet mogelijk het naadje van de kous te achterhalen over de RX450h, de hybride-variant en enige motorisering die in Nederland gevoerd zal worden. Tot nu.
Het is inmiddels een soort van traditie dat Lexus de RX in ons land enkel als hybride levert, van oudsher RX450h geheten. Ook de gloednieuwe generatie komt vanaf december als zodanig in de Nederlandse showrooms te staan en in het vooronder gaat de vertrouwde hybride-aandrijflijn schuil die een 3.5 liter benzine-V6 combineert met een elektromotor.
Stukje sterker, veel zuiniger Tot zover geen wereldschokkend nieuws. Maar Lexus zou Lexus niet zijn als het de Hybrid Drive-krachtcentrale weer wat krachtiger en toch zuiniger laat presteren. Zo ligt het systeemvermogen voortaan op 313 pk, wat 299 pk was. Een bescheiden winst misschien, maar dat wordt gecompenseerd met het nieuwe gemiddelde verbruik; die daalt namelijk met een dikke liter naar 5,2 l/100 km. De CO2-waarde die daarbij hoort bedraagt 120 g/km, een afname van 20 g/km.
Draadloos opladen Hoewel de standaarduitrusting van de nieuwe RX450h nog niet bekend is gemaakt, is al wel duidelijk dat iedere RX-serie voortaan valt uit te rusten met tal van nieuwe features. Zo prijkt in de prijslijsten een (extra groot) Head-Up Display en het zogeheten Lexus Premium Navigation met 12,3 inch display. Ook is de bediening van de bekende Remote Touch-controller verbeterd en verder pakt de nieuwe RX450h uit met een 360Ëš Panoramic View Monitor, een elektrisch bedienbare achterklep met no touch-sensor en een Wireless Charging Tray voor het draadloos opladen van bijvoorbeeld een smartphone. Prijzen volgen nog.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.