9 september 2015 - Ook al heeft Toyota inmiddels meerdere hybrides te koop, de Prius is en blijft het boegbeeld van haar ecologische leveringsgamma. De Prius is simpelweg niet meer weg te denken en maakt daarom alleen al nu kennis met de nieuwe, vierde generatie.
Groter, ruimer en nog zuiniger en schoner, dat zijn zoals de kernwoorden rond de gloednieuwe Toyota Prius. Enerzijds liggen deze eigenschappen nogal in de lijn der verwachting, maar als je beseft hoe milieuvriendelijk de derde generatie al was is het anderzijds des te knapper dat de nieuwe Prius (zonder stekker) nog beter presteert.
'Zuiniger dan Yaris Hybrid' Guitig met technische gegevens is Toyota momenteel nog niet; dat bewaart het voor de live-onthulling op de IAA Frankfurt. Maar om de spanning op te voeren meldt het merk maar al te graag dat de nieuwe Prius 'nog zuiniger en schoner is dan de Yaris Hybrid'. Als we de brochures van dat compacte hybridemodel erop naslaan betekent dit een opgegeven benzineverbruik en CO2-uitstoot dat lager ligt dan 3,3 l/100 km en 75 g/km. Indrukwekkende waarden voor een 4,5 meter lange gezinsauto die niet tientallen kilometers geheel elektrisch kan rijden. Toyota durft dan ook gerust te spreken van 'de zuinigste conventionele hybride ter wereld'. En dan moet de nieuwe plug-in uitvoering nog komen.
Meer uit hetzelfde Dat Toyota's hybride-aandrijflijn over een verdienstelijke hoeveel rek beschikt blijkt wel uit het feit dat die niet compleet nieuw is ontwikkeld voor de nieuwe Prius. Het betreft een doorontwikkeling op de aandrijflijn van het huidige model. Daarbij is niet alleen de elektromotor onder de loep genomen. Ook de vertrouwde 1.8 liter viercilinder-benzinemotor werd grondig herzien. Met name op het gebied van thermische efficiëntie zijn grote stappen gemaakt. Met andere woorden: de benzinemotor weet hogere prestaties te halen uit elke druppel benzine. Verder is een aantal interne onderdelen compacter dan voorheen of anders gepositioneerd voor een mooiere loop. Betere (laad)prestaties leveren ook de nikkel-metaal accu's, de bovendien kleiner zijn dan voorheen.
Verbeterd rijgedrag Wel gloednieuw het modulaire platform, waarmee de nieuwe Prius de primeur heeft. De bodemgroep is lichter en maakt een lager zwaartepunt mogelijk. De Prius zou mede hierdoor fijner rijden en alerter reageren op commando's dan ooit tevoren. Tevens spreekt Toyota over meer stabiliteit (op hogere snelheden). Eveneens leuk meegenomen is het feit dat het nieuwe platform voor een efficiëntere indeling van het interieur zorgt, waardoor de nieuwe Prius meer binnen- en bagageruimte biedt dan zijn voorganger bij een vrijwel gelijke maatvoering.
Mirai als schoolvoorbeeld Stilletjes nog milieuvriendelijker maar geen hybride is de Mirai, Toyota's onlangs gepresenteerde en eerste waterstofauto in serieproductie. Die stoot immers enkel waterdampen uit. Zover is de Prius nog niet, maar het design heeft 'ie al wel vast van de Mirai meegepikt. Deels althans, want de kenmerkende lijnen van de Prius zijn door de jaren heen inmiddels ook een handelsmerk van het model geworden. Het design van de Mirai loopt wat dat betreft nogal op de zaken vooruit. Passend bij diens technologie dus.
Geen 15% bijtelling De nieuwe Toyota Prius schittert op de IAA Frankfurt Motor Show 2015 die van 17 tot en met 27 september voor het publiek geopend is. De verkoop start in het eerste kwartaal van 2016 en voor wat het waard: de nieuwe Prius als gewone hybride maakt sowieso geen kans op een bijtelling van 15%. Enkel plug-in hybrides en volledig elektrische auto's komen daarvoor in aanmerking. Voor de nieuwe Prius zal dus 21% bijtelling gelden bij zakelijk gebruik, net als zovele modellen (met louter een verbrandingsmotor).Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.