9 september 2015 - Een auto verkoopt zichzelf al lang niet mee, hoe geweldig deze ook is. Tegenwoordig lijkt het talent van een auto ondergeschikt te zijn aan de manier waarop een merk die presenteert. En daarom rijzen autotempels als paddenstoelen uit de grond. En ze worden steeds groter, luxueuzer, origineler. Zoals de eerste zelfstandige BMW i-showroom in Tokyo.
BMW i is piepjong en kent slechts twee modellen, de i3 en i8. Maar dat weerhoudt het BMW AG, het moederbedrijf, er niet van haar ecologische submerk aan te prijzen alsof het de keizer van alle automerken is die al decennialang de scepter zwaait. Alles voor het imago, nietwaar. En daarin is steeds vaker geen plek meer voor de sympathieke garagehouder die de namen van je kinderen zonder twijfel weet op te rakelen en zich elk klein akkefietje aan je auto kan herinneren. Nee, vandaag de dag is het natuursteen, lederen fauteuils en workstations dat de klok slaat.
Op eigen benen Eerder al werd MINI vriendelijk naar de uitgang van de BMW-dealer gedirigeerd en nu lijkt het i-sublabel ook op eigen benen te moeten leren staan. In Japan staat nu in elk geval de allereerste showroom die zich uitsluitend bezighoudt met de elektrische modellen van het merk. In een flamboyante, Scandinavisch ogende setting voorzien van meubilair en decoratie die je eerder in een luxe penthouse met uitzicht over een metropool zou verwachten. Van een showroom is eigenlijk niet meer te spreken. Toonzaal is wellicht een beter woord, maar je voelt je er niettemin meteen welkom, zo niet thuis.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.