2 september 2015 - Kia hield de spanning er goed in door zich telkens mondjesmaat over de nieuwe Sportage uit te laten. Maar nu, twee weken voor de officiële introductie in Frankfurt, geeft het alles prijs.
Kia spreekt bij de nieuwe Sportage over een crossover. Maar net als zijn voorganger oogt het model meer als een SUV. De nieuwe " door zijn bonkige voorkomen " misschien nog wel meer dan de voorgaande, derde generatie. In werkelijkheid zal dat gevoel wel eens versterkt kunnen worden want qua formaat ging de Sportage er weer wat centimeters op vooruit. Zo meet de lengte nu 4,48 meter, wat een plus is van 4 centimeter. De breedte en hoogte bleven onveranderd, maar de wielbasis nam wel toe met 3 centimeter en dat belooft in de praktijk veel goeds voor de inzittenden. Zodoende biedt de Sportage op papier al wel meer been- en hoofdruimte. Voor de (standaard) bagageruimte geeft Kia een hoeveelheid op van 491 liter (503 liter zonder reservewiel). Ook dit is meer dan voorheen, namelijk een kleine 30 liter.
Moderner interieur Van binnen pakt de nieuwe Sportage uit met een interieur dat volgens Kia rustiger en overzichtelijker oogt, maar vooral een stuk moderner en kwalitatiever is dan voorheen. Moderniteiten zijn zoal de nieuwe optioneel leverbare 7,0 of 8,0 inch infotainment- en navigatiesystemen. Die zijn gekoppeld aan een 160 watt audiosysteem met zes speakers. Daarnaast levert Kia voor de audiofiel een 320 watt JBL Sound systeem met acht speakers en een externe versterker. Nieuw zijn ook de Kia Connected Services op basis van TomTom-software, een draadloos oplaadsysteem voor mobiele apparaten (onderin de middenconsole) en digitale radio-ontvangst DAB+.Andere optionele features zijn een achteruitrijcamera, een elektrische achterklep, adaptieve bochtverlichting en een Smart Welcome-functie " die de interieur- en portierverlichting inschakelt en de buitenspiegels uitklapt wanneer de sleutel zich binnen een straal van 1,3 tot 1,7 meter van de deurgreep bevindt.
Hogere veiligheid Natuurlijk is de Sportage ook veiliger geworden. Kia verwacht dan ook een hoge score bij de Euro NCAP-crashtests, mede dankzij een 38% hogere stijfheid en veiligheidsfeatures als een autonoom noodremsysteem, actieve rijbaanassistentie, grootlichtassistentie, snelheidsbordenherkenning, dodehoekdetectie en een systeem dat kruisend verkeer signaleert.
Motoren Op motorisch vlak is er keuze uit zowel benzine- als dieselmotoren en waarvan de 1.6-liter T-GDI de grote primeur is. Deze viercilinderturbo levert 177 pk en 265 Nm. De welbekende turbo-loze 1.6 GDI schopt het tot 132 pk en 161 Nm. Dieselen is mogelijk met een 115 pk sterke 1.7 liter CRDi en een vernieuwde versie van de 2.0 liter, goed voor 184 pk en 400 Nm. Wel gloednieuw is de komst van een (optionele) zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling. Echter is de automaat enkel leverbaar in combinatie met de sterkste benzineversie. Een handbak is verplichte kost op de overige motoriseringen. Als aandrijving kan er wederom geopteerd worden uit voor- als vierwielaandrijving.De nieuwe Kia Sportage wordt vanaf het eerste kwartaal van 2016 in Europa leverbaar. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.