27 augustus 2015 - Er mogen dan (nog) geen plannen zijn voor een terugkeer naar de Le Mans Series, op andere racevlakken heeft Peugeot er maar wat zin in. Want na de 2008 DKR en de T16 Pikes Peak is dit racemonster nummer drie: de 308 Racing Cup!
Op basis van de naam zou je misschien denken dat Peugeot's nieuwe racespeeltje exclusief is bestemd voor een geheel eigen racecompetitie. Niets is minder waar. De 308 Racing Cup is de opvolger van de RCZ Racing Cup, die onder andere deelnam aan het Duitse VLN-kampioenschap en diverse competities elders in Europa en endurance-kampioenschappen zoals de '24H Series'.
Dik 300 pk Onder de motorkap van de 308 Racing Cup vind je hetzelfde 1.6 THP-motorblok als in de 308 GTi. Het vermogen ervan ligt echter een stuk hoger, namelijk 308 pk versus 270 pk bij de sterkste GTi-variant. En mocht je het idee hebben dat je een vergelijkbaar vermogen eerder bent tegengekomen bij een sportieve Peugeot, dan kan dat kloppen. Eerder schopte de RCZ R Bimota het tot 305 pk.
Kleerkast Als je de 308 GTi al een dikke verschijning vindt, dan deel je die mening zeker over de raceversie. Die is immers nog eens 106 millimeter breder in de heupen. Voor extra downforce op de achterzijde is de 308 Racing Cup voorzien van een achterspoiler met WTCC-goedkeuring. Ook specifiek ontworpen zijn de 18 inch wielen. Het onderstel van de 308 Racing Cup, zoals de fusees en de achteras, komt grotendeels overeen met de straatversie. De remmen zijn echter door de ingenieurs aangepast voor de racerij, met remklauwen met 6 zuigers. Verder is snelle Fransoos voorzien van een sequentiële 6-versnellingsbak met schakelflippers aan de stuurkolom. Tot slot laat Peugeot Sport weten dat er wat van het leeggewicht is afgeschaafd. Het gewicht van de 308 Racing Cup zal tussen de 1000 en 1050 kg worden gehouden. De Peugeot 308 Racing Cup wordt eind 2016 leverbaar voor klanten overal ter wereld.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.