24 augustus 2015 - Slecht nieuws voor de Phaeton-fanaat. De directie bij Volkswagen heeft besloten de introductie van de tweede generatie tot een nader te bepalen moment uit te stellen. En dat is niet de eerste keer.
De Volkswagen Phaeton dateert al uit 2002 en was het geestenskind van de onlangs opzijgezette topman Ferdinant Piëch. Die stelde zo'n hoge eisen aan de limousine, dat de ingenieurs zelf dachten dat het onmogelijk zou zijn om eraan te voldoen. Maar aan het gros van de wensen van Piëch werd uiteindelijk voldaan.
Zeldzaamheid Wat de Phaeton echter nooit heeft kunnen waarmaken, is commercieel succes. En daarom treuzelt Volkswagen met een opvolger. En hoewel je in Nederland de minst volkse Volkswagen van allemaal nog altijd kunt bestellen, doen er dat maar bar weinig. Sterker, de destijds speciaal voor de Phaeton gebouwde gebouwde 'glazen' fabriek in Dresden bouwde er afgelopen jaar slechts 4.000 stuks. Overwegend voor China.
Te duur De carrière van de Phaeton duurt inmiddels al bijna dubbel zo lang dan gebruikelijk. In 2012 zou de tweede generatie al voorgesteld worden, maar dat werd met enkele paar jaar uitgesteld. Echter heden is het 2015 en hebben we nog altijd niet kennisgemaakt met de nieuwe Phaeton. Kortom, er gaat iets niet helemaal goed. En dat blijkt wel, nu Volkswagen de introductie opnieuw voor zich uitschuift.De reden? De productiekosten ervan liggen te hoog, waardoor de nieuwe Phaeton een vraagprijs zou krijgen die hem subiet uit de markt prijst. Tsja, en daarmee begon nota bene het gesodemieter bij het origineel. De technici moeten van de directie dus opzoek naar lagere productiekosten voordat de Phaeton een tweede kans krijgt. Een nieuw introductiemoment is er niet gepland. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.