28 juli 2015 - We dachten al: wij blijft 'ie toch? Twee jaar geleden presenteerde Hyundai en Kia immers al een gloednieuwe 1.0 liter driecilinderturbo om mee te gaan in de downsizing-trend. Maar nu pas komt de lancering daarvan nabij, te beginnen in de Cee'd GT Line.
Update 28 juli 2015 " Nu de vernieuwde Cee'd bij de dealer verkrijgbaar is, is het tijd om de langverwachte, nieuwe 1.0 liter T-GDi aan het motorpalet toe te voegen. Dat gebeurt in september en de prijzen beginnen bij € 19.995,- voor de Comfortline-uitvoering. Wil je deze driecilinderturbomotor verpakt als sportief uitgdoste Cee'd GT Line, dan vergt de investering € 25.495,-.
Pittige driepitter Kia durft wel. Een gloednieuwe motor, die in het teken staat van vergevorderde efficiëntie, lanceren in een sportief getint model. Afgaande op de specificaties van de officieel geheten 1.0 T-GDI kan dat gerust, want het blokje levert een verdienstelijke 120 pk en 172 Nm aan koppel in de Cee'd GT Line. Hoe vlot de auto hiermee is, is niet bekend gemaakt, maar als Kia het aandurft haar nieuwe 'Kappa'-driepitter ook in de ruimtelijke Cee'd Sportwagon te lepelen, hebben ze er kennelijk alle vertrouwen in. En waarom ook niet: Ford doet immers niet anders.
15% zuiniger Met de komst van de 1.0 T-GDI moet de nog atmosferische 1.6 GDI het veld ruimer. Een goede zaak, want die verbruikt op papier gemiddeld zo'n 15% meer brandstof en stoot ook meer CO2's uit.Zover is het overigens nog niet, aangezien de Cee'd GT Line-familie pas in de staart van dit jaar in de showrooms te vinden is. Daarna volgen andere Kia's met deze nieuwe driecilindermotor, en de verwachting is dat er meerdere vermogensafgiftes beschikbaar zullen zijn.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.