zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De Renault Talisman: alle details

 

6 juli 2015 - Met een compleet nieuwe naam, gloednieuwe techniek en nieuwe insteek gaat Renault de strijd aan in het D-segment. Haar wapenfeit heet Talisman. De Renault Talisman moet uitblinken als het aankomt op ruimte, rijcomfort en tegelijkertijd een modern en schoon motorengamma.

Je kunt het van de foto's al wel afleiden, de Talisman is een flinke jongen. En dat klopt. De Talisman is 4,85 meter lang en 1,87 meter breed. Zijn hoogte bedraagt 1,46 meter. Niet geheel toevallig is de Fransman daarmee nagenoeg op de millimeter nauwkeurig even groot als de Skoda Superb. Enkel de wielbasis is met 2,81 m net even een paar centimeter kleiner.



Eén van de ruimsten in zijn klasse
Renault gooit het duidelijk op ruimte. Ze benadrukken het feit dat de Talisman beschikt over in totaal 25 liter aan opbergvakjes, waarbij het dashboardkastje met 8 liter inhoud de meeste losse spulletjes moet kunnen herbergen. De kofferbak meet 608 liter inhoud. Dat is weliswaar 17 liter minder dan de eerder genoemde Superb, maar nog altijd behoorlijk indrukwekkend. Groot verschil, ook ten opzichte van de Laguna, is dat de Talisman geen grote achterklep heeft, maar een typische 'kleine' klep van een sedan.

Doorlopende LED-verlichting
Het design is geheel in lijn met Renault's design-DNA zoals we dat de afgelopen jaren geïntroduceerd hebben zien worden. Het grote wybertje staat daarbij centraal. Opvallend is de LED-dagrijverlichting die vanuit de koplampen doorloopt in de voorbumper. Mooi? Tsja, wij moeten er wel even aan wennen. De koplampen waar vanuit de verlichting start zijn afhankelijk van de uitvoering overigens volledig in LED uitgevoerd.

Rechtopstaande tablet als bedieningsunit
Het interieur zet dezelfde herkenbare stijl voort, waarbij Renault de nadruk lijkt te leggen op een zakelijke sfeer. Centraal in het interieur staat het 8,7 inch scherm (22 cm) dat doet denken aan een rechtopstaande tablet. Het scherm is gekoppeld aan het R-Link 2 systeem dat alle multimedia, instellingen van de auto en navigatie moet bedienen. In de meer eenvoudige uitvoeringen is op deze plek overigens een 4,2 inch (11 cm) scherm aanwezig.

Een aantal highlights
Bijna iedere moderne auto, zeker in de hogere segmenten, is uitgevoerd met elektronisch snufjes. Bij Renault pikken we er even een aantal tussenuit. Zo is de Talisman leverbaar met Multi-Sense technology waarbij je middels de standen Comfort, Sport, Eco en Neutral kunt kiezen voor de instellingen van je dempers, besturing en het karakter van de versnellingsbak en motor. Tegelijkertijd verandert dan ook de verlichting in het interieur. Wat we verder zien is een head-up display (in kleur), geventileerde stoelen mét massagefunctie en naar wens een Bose Surround Sound systeem met 13 speakers. Wat veiligheidsvoorzieningen betreft houden camera's het verkeer rondom in de gaten, worden verkeersborden gescand en zorgt adaptieve cruise control voor extra comfort en tegelijkertijd een waakzaam oog.

Het motorengamma
Renault levert de Talisman vanaf de marktintroductie met een vijftal motoren: twee benzinemotoren en drie diesels. Het benzinegamma bestaat uit een 150 en 200 pk sterke 1.6 liter viercilinder welke zijn kracht mede dankzij een turbo weet op te wekken. Het dieselgamma is 110, 130 en 160 pk sterk. Alledrie de 1.6 DCi-motoren zijn leverbaar met de EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling, waarbij die voor de krachtigste diesel zijn standaard is. Bijzonder trots is Renault op het feit dat de 110 pk sterke diesel maar 95 g/km uitstoot. In Nederland betekent dat in 2016 21% bijtelling.

Eind dit jaar bij de dealer
De Renault Talisman zal dit najaar zijn werelddebuut beleven op de IAA in Frankfurt. Renault laat weten dat de auto tegen het einde van het jaar bij de dealers zal staan. De prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt. Kort na het marktdebuut zal ook een Talisman Estate volgen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10