1 augustus 2007 - De Bentley Continental GT Speed is het nieuwe topmodel van de Continental-serie. De toevoeging Speed betekent in dit geval een groot aantal superlatieven. Zo is de Continental GT Speed de eerste productie-Bentley die de 200 mijl per uur barrière doorbreekt en is het daarmee tevens de snelste productie-Bentley ooit. Het model geeft een knipoog naar de Speed-modellen van weleer.
Bentley voegt een nieuw topmodel toe aan de uitermate succesvolle Continental-serie. Die bestaat momenteel uit de GT Coupé, de GTC Cabriolet en de Flying Spur. Met de komst van de Continental GT Speed grijpt Bentley terug naar het verleden. De naam ´Speed´ werd in de jaren dertig geboren toen Bentley-oprichter W.O. Bentley zag dat er behoefte was aan een krachtiger, sportiever en sneller model op basis van de 3-litre Bentley.
610 pk en 750 Nm
En ook anno 2007 zag Bentley die behoefte. De fabrikant presenteert met de Continental GT Speed dan ook als een absoluut topmodel als het gaat om vermogen, snelheid en sportiviteit. Onder de motorkap ligt dezelfde 6.0 liter W12 uit de ´gewone´ Continental GT, maar dan voorzien van enkele aanpassingen aan het in- en uitlaatsysteem en het motormanagement. Daardoor levert de motor 610 pk (GT: 560 pk) en maar liefst 750 Nm (GT: 650 Nm). Die verbeterde motorprestaties zijn flink van invloed geweest op de prestaties van de auto. In slechts 4,5 seconden sprint de GT Speed naar 100 km/h en hij behaalt een topsnelheid van 326 km/h. Daarmee is dit de eerste productie-Bentley die de 200 mijl per uur (322 km/h) barrière doorbreekt en daarmee ook de snelste productie-Bentley ooit. Even ter vergelijking; de standaard Continental GT doet 4,8 seconden over dezelfde sprint en behaalt een topsnelheid van 318 km/h.
Sportieve designelementen
Deze sportievere prestaties worden door Bentley extra kracht bijgezet dankzij speciale designelementen. Zo is de voorbumper opnieuw ontworpen en voorzien van grotere luchtinlaten voor meer koeling van de motor en bovendien een krachtiger uitstraling. Datzelfde geldt voor de sportuitlaten, de donker getinte grille en de 20 inch lichtmetalen wielen. Daarachter schuilen (optioneel) keramische remschijven. Onderhuids is tevens het onderstel sportiever afgesteld.
Mulliner-specificatie
Binnenin is de GT Speed standaard voorzien van de Mulliner-specificaties. Dat betekent de keuze uit diverse houtsoorten, een sportieve versnellingspook en een speciaal stuurwiel. Ook lamswollen vloermatten en speciale bekleding van de stoelen en het dashboard behoren bij de GT Speed tot de standaarduitrusting. Tot slot kan de klant de kleur van het in- en exterieur geheel naar eigen smaak selecteren.
Facelift
De wijzigingen zijn deels ook van toepassing op de gewone Continental GT Coupé. Dit model is namelijk ook voorzien van een licht gewijzigde grille, een iets andere voorbumper en kleine onderhuidse wijzigingen. Daarbij is het rijcomfort en de sportiviteit van de GT naar een hoger plan getild. Bovendien werd de motor iets zuiniger. Nieuw leverbare opties ronden de facelift af.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com