Maak kennis met de vernieuwde Mitsubishi Outlander (PHEV)
19 juni 2015 - Mitsubishi wil niets liever dat we schrijven over de nieuwe Outlander. Maar dat gaat ons te ver. Feitelijk heeft het Japanse merk in New York de vernieuwde versie gepresenteerd. Tenzij een auto bestaat uit slechts 100 onderdelen, want op zoveel punten is het SUV-model aangepast.
Update 19 juni 2015 - Mitsubishi heeft in Japan nu ook het doek getrokken van de vernieuwde Outlander PHEV. Optisch kent de in Nederland ongekend vaak verkochte plug-in hybride-SUV nauwelijks verschillen met het eerder dit jaar gepresenteerde gewone model en helaas moeten we het vooralsnog stellen zonder technische specificaties, maar deze eerste foto's wilden we je niet onthouden.
Gedurfd front Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de Outlander is het eerste model dat de nieuwe 'Dynamic Shield'-designtaal van Mitsubishi heeft meegekregen en dat zie je meteen. Het front is behoorlijk anders dan we gewend zijn sinds 2011. Alhoewel, de Japanners hebben ons eigenlijk een gewenningsperiode gegeven van anderhalf jaar. De snoet van de vernieuwde Outlander is namelijk geinspireerd op de eind 2013 gepresenteerde XR-PHEV Concept. Aan de achterzijde is er ook een en ander veranderd, maar dat is niet zo wereldschokkend als vooraan.
Interieur Menig leaserijder zal in het interieur het nieuwe stuurwiel en de gewijzigde middenconsole opvallen. Verder spreekt Mitsubishi over verbeterde materialen, bekledingstoffen en ornamenten en een automatische dimmende binnenspiegels als voornaamste aanpassingen. Op technologisch vlak wordt uitgepakt met veiligheidssystemen als Forward Collision Mitigation, Lane Departure Warning en Adaptive Cruise Control voor de duurdere modellen.
Verbeterd rijgedrag Wat Mitsubishi wel graag alvast wil meegeven zijn de verbeterde rijeigenschappen als gevolg van diverse tweaks aan het onderstel. Zo is het chassis stijver gemaakt en heeft de ophanging een update gekregen, alsook de stuurbekrachtiging. Bovendien is de isolatie aangepakt waardoor de Outlander stiller is dan voorheen. Gebleven is de CVT traploze automaat, maar die 'schakelt' voortaan vloeiender en sneller en verdeelt het ontvangen koppel gunstiger over de vier wielen.
15 bijtelling (per 2016) Over de aandrijflijnen wordt niet uitgeweid, dus helaas krijgen we nog niet te weten of de PHEV plug-in hybrid nog iestje schoner is geworden. Voor de bijtelling per 2016 maakt dat overigens niet uit; ongeacht het wel of niet dalen van de gemiddelde CO2-uitstoot, valt de Outlander PHEV in de klasse van 15%. Mits de emissiewaarde onder de 50 g/km blijft natuurlijk. Momenteel is dat 49 g/km.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.