10 juni 2015 - Tijdens de Autosalon van Genève kondigde de kleinzoon van het in 1963 ter ziele gegane Duitse luxe-merk Borgward aan het werk van zijn opa te willen voortzetten. Aan de hand van een gemoderniseerd logo werd aangegeven hoe serieus die ambitie genomen moeten worden. Maar het echte bewijs wordt nu geleverd: middels een SUV-prototype dat rondjes aan het draaien is op de Ring.
Christian Borgward wil het automerk Borgward " na een pauze van een halve eeuw " voortzetten door, net als zijn opa Carl, luxueuze auto's te bouwen voor de meer welgestelden der aarde. Twee pijlers die daarbij komen kijken zijn 'innovatief' en 'gewaagd', waardoor de verwachtingen rond de nieuwe Borgward extra hoog gespannen zijn. Een beetje autokenner gelooft immers al lang niet meer alles wat een autofabrikant belooft.
Slag om de arm Het eerste teken van de nieuwe Borgward is zodoende niet echt een florissante start. Want wat we krijgen te zien is een grote SUV zoals er al zoveel zijn en nog meer volgen (en niet van de minste). Toch willen we het opgestane Borgward natuurlijk niet meteen afserveren, want daarvoor is de hoeveelheid camouflage nog te groot en wordt er simpelweg te weinig informatie prijsgegeven. Behalve dat voormalig Saab- en Volvo-designer Einar Hareide verantwoordelijk is voor het design. Nu heeft deze Noor niet een bijster omvangrijk autodesign-portfolio, hij heeft wel het nodige laten zien op het gebied van industrieel design. Aan het hoofd van Borgward staat overigens Ulrich Walker, ook geen onbekende in de autobranche met topfunctie bij Smart en Mitsubishi.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.