3 juni 2015 - Ford introduceert de ganse nieuwe Mustang-reeks op zo'n rap tempo dat het geen tijd leek te hebben om dieper in te gaan op de motorprestaties van de Shelby GT350 met atmosferische 5.2 liter V8. Er werd iets gemompeld over 'ruim 500 pk'. Maar nu weten we echt wat 'ie kan.
Omdat de 5.2 liter Shelby-V8 in de nieuwe Mustang GT350 niet zomaar een motorblok is, zette Ford 'm graag volledig in het zonnetje op een speciaal event op haar hoofdkwartier in Dearborn, Michigan. En daarbij zijn de daadwerkelijke specificaties bekendgemaakt van deze krachtigste, atmosferische V8 die Ford ooit bouwde. Zonder de hulp van een turbo of compressor pompt het motorblok met 'flat-plane'-krukas er zomaar eventjes 533 pk bij 580 Nm uit.
Lekker ver doorhalen Dat is een meer dan keurig vermogen. Maar wellicht nog mooier is het feit dat de Shelby-V8 dol is op toeren draaien. Pas bij een hoge 8.250 tpm begint het rood, wat deze achtcilinder tevens het meest hoogtoerige blok van Ford ooit maakt. Dat moet vast heerlijk klinken, aangezien de 5.0 liter van de Mustang GT al heel prettig in het gehoor ligt.
Flat-plane De truc om de Shelby-V8 bovengemiddeld makkelijk en snel veel omwentelingen te laten draaien is grotendeels te danken aan de zonet al even aangehaalde 'flat-plane'-krukas. Deze krukas is zoals de naam al zegt plat van vorm, in tegenstelling tot de conventionele 'cross-plane'-krukas waarbij de krukken onder een bepaalde hoek (vaak 90 graden) staan. Door het 'platte' ontwerp is de krukas veel lichter te maken met alle positieve gevolgen van dien. Nadelen zijn er evenwel ook. Een 'flat-plane'-krukas is namelijk gevoeliger voor onbalans, maar Ford heeft met haar 1.0 liter Ecoboost-driecilinder al bewezen dat uitstekend de baas te kunnen. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.