Nieuwe Chevrolet Camaro opent aanval op Ford Mustang
18 mei 2015 - Ford Mustang versus Chevrolet Camaro, het is strijd die waarschijnlijk eeuwig zal voortduren. En niet langer enkel op eigen bodem, want laat Chevrolet zijn nieuwe Camaro ook hebben voorzien van een viercilinder. Precies, net als Ford deed om Europese zieltjes de Mustang in te krijgen.
Uit de teasers hadden we al opgemaakt dat de nieuwe Camarao z'n retrostyling zou behouden, maar niet zonder wat scherper voor de dag te komen. En Chevrolet's nieuwe pony car (want ja, daarin staat de Ford Mustang niet alleen) voldoet helemaal aan dat verwachtingspatroon. Niet meteen zichtbaar vanwege het gespierde voorkomen is dat de nieuwe generatie met een lengte van 4,78 meter een behoorlijk stuk korter is dan zijn 4,84 meter lange voorganger " die het overigens slechts 5 jaar volhield. En naast 6 centimeter korter is de auto ook veel lichter dan voorheen, te weten bijna 100 kilogram.
Viercilinder Zoals in de inleiding al even op aangestuurd. Dat de Camaro nu al een generatiewissel ondergaat, heeft allicht alles met de Ford Mustang te maken. Het merk met het blauwe ovaal heeft nu immers een veel modernere muscle car in de showroom staan, met niet alleen kleinere motoren, maar ook met " voor het eerst " een volledig onafhankelijke ophanging. De Chevy had die meer geavanceerde ophanging al, maar op vlak van motoren viel wel nog wat bij te spijkeren. En kijk, daar komt ook een 2.0 liter viercilinderturbo voor de nieuwe Camaro. Het blok is 270 pk sterk en heeft een koppel van 393 Nm en weet de Camaro in minder dan 6 seconden naar de 100 km/h te krijgen. Het verbruiksgemiddelde lijkt in eerste instantie wat tegen te vallen met 'minder dan 9,4 l/100 km' en doet daarmee onmiddellijk vrezen voor uit de bocht gevlogen prijzen dankzij een genadeloze fiscus in den Haag.
Ook grote motoren Natuurlijk houdt de nieuwe Camaro het niet enkel bij een viercilinder. De ware liefhebber kan als vanouds opteren voor een groot motorblok, met een 6.2 liter V8 als pronkstuk, goed voor 440 pk en 610 Nm. Voorlopig, want de Yanks hebben de gewoonte tijdens de loopbaan van de Camaro almaar krachtigere versies te introduceren. En 700 pk wordt dan volstrekt normaal bevonden. De derde motorvariant is een 3.6 liter V6 met 330 pk en 386 Nm. Om het brandstofverbruik te drukken beschikt deze versie over cilinderuitschakeling bij deellast.
Adaptief onderstel Schakelen kan via een handbak of een 8-traps automaat, terwijl een adaptief onderstel de bestuurder in de gelegenheid stelt de demping op eigen smaak af te stemmen. Er is keuze uit de rijmodi Winter, Tour en Sport. De SS-uitvoering heeft ook nog een Track-modus voor het echte werk. Standaard zijn dan weer remmen van Brembo en een aanpasbaar instrumentarium.
Medio 2016 Ondanks het vertrek van Chevrolet uit Europa eind dit jaar, komt de nieuwe Camaro toch naar ons continent. Bij waarschijnlijk een geselecteerd aantal dealers staat 'ie vanaf medio 2016 in de showroom.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.