22 april 2015 - Beetje bij beetje geeft Honda meer prijs over de HR-V waarmee het zich gaat mengen in het felbevochten segment van compacte crossovers. Nu zijn de emissiewaarden van de auto aan de beurt en dat levert interessante conclusies op.
Begin dit jaar liet Honda zich al behoorlijk uit over de HR-V, zoals het te verwachten praktisch en technologisch vernuft alsook de beschikbare motoren. Maar in het laatste geval enkel over hun slagvolumes en vermogenafgiftes en niet de gemiddelde CO2-waardes. Tot nu, waardoor met grote zekerheid valt te zeggen dat de Honda HR-V met 20% bijtelling te rijden zal zijn. Een gegeven dat de zakelijke rijder ongetwijfeld zal bekoren.
Diesel zakelijk interessant De motor die een lagere bijtelling zal genieten is de 1.6 iDTEC-diesel, goed voor 120 pk. Honda geeft daarvoor namelijk een gemiddelde CO2-uitstoot op van 104 g/km en dat is ruimschoots onder de grens van 110 g/km. Blijft het bij deze emissiewaarde en wordt de dieselende HR-V in 2016 op kenteken gezet en geleased, dan geldt een fiscale afdracht van 21% wegens gewijzigde regels. Idem dito wat betreft de dieselversie die op 17 inch velgen rijdt, want die stoot 108 gram CO2 per kilometer uit. Normaliter rolt de HR-V op 16 inch wielen. Het opgegeven verbruik luidt respectievelijk 4,1 en 4,0 l/100 km.
Specificaties benzineversie Een lagere bijtelling voor de tweede motorvariant, de 1.5 iVTEC-benzine met 130 pk, zit er niet in. Zowel de uitvoering op 16 als 17 inch velgen zitten met respectievelijk 120 en 125 g/km aan CO2 ruim boven de 20%-grens. Op zich zal de HR-V hiervan geen hinder moeten ondervinden, want volgens Honda behoort het model sowieso tot de schoonste in zijn klasse. Oftewel, de concurrentie zit in hetzelfde schuitje. Of de HR-V ook een van de voordeligste compacte crossovers is, dat krijgen we weer wat later te weten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.