10 juni 2008 - De BMW Vision GINA Light Visionary behoort tot één van de meest spraakmakende conceptcars ooit. De auto werd al jaren geleden bij BMW Group Design ontwikkeld om zodoende een nieuwe blik te werpen op de BMW van de toekomst. Nu toont BMW de Vision GINA voor het eerst aan het publiek. Daarmee gunt de fabrikant ons een kijkje achter de schermen en in de toekomst.
De BMW Vision GINA Light is een model waarmee reeds enkele jaren onder strikte geheimhouding is geexpirimenteerd. De Vision GINA vormde enkele jaren geleden een compleet nieuwe visie van BMW op de auto van de toekomst. Een automobiele visie, ontstaan volgens de GINA design filosofie. Hierbij zoeken de BMW designers naar optimale flexibiliteit en orientering aan de steeds verdergaande persoonlijke behoeftes van klanten. ´Out-of-the-box´ denken is hier erg belangrijk. GINA staat voor "Geometry and functions In ´N´ Adaptations" waarbij N staat voor de wiskundige oneindigheid. Onder de filosofie van het GINA model zijn reeds elementen terug te vinden in de huidige Z4 carrosserie (de karakteristieke vouwen in het plaatwerk). Daarnaast is bijvoorbeeld het volledige iDrive bedieningsconcept volgens deze filosofie bedacht. Het gepresenteerde visie-model, is de verpersoonlijking van deze filosofie en heeft nog steeds grote invloed op de toekomst van BMW design. Nu wordt de auto voor het eerst aan de buitenwereld getoond en geeft BMW daarmee een stukje van haar designtoekomst bloot.
Carrosserie van ´doek´
De tweezits roadster is de belichaming van BMW’s GINA-designfilosofie. De voor-, achter- en zijkanten – inclusief de deuren – vormen een vrijwel naadloos, ononderbroken geheel. Om dit mogelijk te maken moesten alle eerdere gedachten over carrosseriebouw, ontwerp en materiaalgebruik overboord gegooid worden. Het GINA Light Visionary Model heeft daarom geen afzonderlijke voorbumper, motorkap, zijpanelen, deuren, wielkasten, dak en kofferdeksel zoals een productieauto. In plaats daarvan is er een nieuwe structuur met een minimum aan componenten. Een uiterste duurzaam gaasdoek, dat goed bestand is tegen uitrekken, is om een metalen frame gespannen. Dit nieuwe materiaal geeft designers meer vrijheid op het gebied van vormgeving en functionaliteit. De koplampen zijn door het weefsel aan het zicht onttrokken als ze niet ingeschakeld zijn. Elementen als knipperlichten zijn verscholen en de positie ervan blijft geheim totdat het oranje licht door de textiele huid heen schijnt. Bovendien zijn sommige substructuren verplaatsbaar, zodat de bestuurder de flexibele huid van de auto aan verschillende situaties kan aanpassen. Ook kan het achterste deel van het GINA Light Visionary Model van vorm veranderen en als spoiler dienen, zodat meer neerwaartse kracht en grip ontstaat als de bestuurder tijdelijk hogere prestaties verlangt.
Flexibiliteit, vorm en functie
In het interieur van het GINA Light Visionary Model zijn flexibiliteit, vorm en functie onlosmakelijk met elkaar verbonden. Met het inschakelen van bepaalde functies verandert de bestuurder ook het uiterlijk van de elementen in de auto. Ook hier staan de behoeftes van de bestuurder centraal. Als de auto geparkeerd staat, bevinden het stuurwiel en het instrumentarium zich in een ruststand. Zo kan de bestuurder zo gemakkelijk mogelijk instappen. De stoel zet zich automatisch in de optimale positie zodra iemand erop plaatsneemt en de hoofdsteun komt uit de rugleuning omhoog. Tegelijkertijd bewegen het stuurwiel en het instrumentarium zich in de richting van de bestuurder. Het gaasdoek dat het exterieur van de roadster bedekt, loopt vloeiend door in het interieur en het materiaal komt terug op de interieurpanelen. Bestuurder en passagier kijken naar buiten door een vlakke voorruit. De verticale stijl in het midden doet denken aan de gedeelde voorruit van traditionele roadsters. Binnenspiegel en buitenspiegels zijn in het raamframe geïntegreerd. De motorkap opent niet op een traditionele manier, maar het doek kan aan de kant worden geschoven om onderhoud te plegen aan de V8.
Duurzaamheid
Een centrale waarde van de GINA-designfilosofie is duurzaamheid. De materialen die BMW voor het GINA Light Visionary Model gebruikt, vereisen minder grondstoffen en de productie ervan vergt naar verwachting minder energie dan bestaande alternatieven. Het productieproces van auto’s die volgens het GINA-principe zijn ontworpen, vergt minder specifieke gereedschappen maar juist wel meer hoogopgeleide en vakbekwame specialisten.
Toekomstvisie
Niet alle elementen van het GINA Light Visionary Model zijn toekomstmuziek. Kenmerken als de lichtmetalen 20-inchvelgen, het lichtgewicht aluminium spaceframe en de koolstofvezel luchtgeleiders aan voor- en achterzijde slaan een brug tussen visie en realiteit. De auto als geheel belichaamt echter een toekomstdenken; daarin verschilt het GINA Light Visionary Model van een conceptauto. Het is geen voorproefje op toekomstige productiemodellen, maar een platform voor nieuwe ideeën, technieken, materialen en functies. Zo laat de BMW Group zien hoe het zijn creativiteit inzet om de mens op de lange termijn mobiel te houden.
BMW Museum
Wie de GINA Light Visionary in het echt wil zien kan terecht in het BMW Museum in Munchen waar de auto vanaf 19 juni tentoongesteld zal worden.