zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Het motorengamma van de Renault Kadjar

 

3 maart 2015 - De meeste spotlights van Renault staan in Genève gericht op de gloednieuwe Kadjar. Met deze stoere crossover mengt de Franse fabrikant zich in de strijd tussen de Nissan Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tucson en bekende consorten. Met welke motorische strijdwapens de Kadjar de concurrentie te lijf gaat, is nu bekend gemaakt.

In tegenstelling tot wat werd aangenomen heeft de Renault Kadjar evenveel gemeen met de Nissan Qashqai als de X-trail. Ook de Fransoos is normaliter een voorwielaandrijver. Zelfs als vierwielaandrijving optioneel is besteld. Pas wanneer de betreffende draaischakelaar daarvoor in de stand Lock wordt gezet is de vierwielaandrijving continu ingeschakeld. 50% van het koppel gaat in deze modus naar de achterwielen en de rest naar de voorwielen. Renault geeft aan dat dit de aanbevolen stand is voor ruw terrein, op gladde ondergrond (sneeuw, modder, grind) en bij lage snelheid. Tot 40 km/h is deze modus dan ook maar actief. Daarboven schakelt de Kadjar normaliter weer over op voorwielaandrijving of zodra de draaiknop in Auto-modus wordt geplaatst. Het koppel wordt vanaf dat moment automatisch over de voor- en achterwielen verdeeld, afhankelijk van de omstandigheden. In de 2WD-stand zijn louter de voorwielen aangedreven en komen de achterwielen onder geen beding meehelpen.



20% bijtelling
Over op de motoren. De interessantste voor de Nederlandse markt is zonder meer de tweewielaangedreven Energy dCi 110 dieselmotor met handbak of EDC-automaat met dubbele koppeling. De gemiddelde uitstoot van beide versies liggen immers op 99 g/km, wat 20% bijtelling voor de leaserijder betekent.Verder is er nog de Energy dCi 130, een 320 pk sterke dieselmotor die naar wens te koppelen is aan vierwielaandrijving. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard.Tot slot is er de Energy TCe 130. Geen diesel dit keer, maar een turbobenzine, gekoppeld aan een manuele 6-bak. Het vermogen van dit enige benzineblok bedraagt 130 pk en 205 Nm. Of het hierbij blijft voor de benzineliefhebbers is niet bekend. Afgaande op de botten van de Qashqai zou de Kadjar mogelijk op termijn ook met de 1.2 DIG-T (bij Renault TCe geheten) geleverd kunnen worden. Die produceert normaliter 116 pk. Zelf heeft Renault hierover geen uitspraken gedaan.De Renault Kadjar beleeft zijn publieksdebuut tijdens de Autosalon van Genève. Het model staat in de zomer bij de dealer, maar tegen welke prijzen is nog niet bekend.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10