3 maart 2015 - De meeste spotlights van Renault staan in Genève gericht op de gloednieuwe Kadjar. Met deze stoere crossover mengt de Franse fabrikant zich in de strijd tussen de Nissan Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tucson en bekende consorten. Met welke motorische strijdwapens de Kadjar de concurrentie te lijf gaat, is nu bekend gemaakt.
In tegenstelling tot wat werd aangenomen heeft de Renault Kadjar evenveel gemeen met de Nissan Qashqai als de X-trail. Ook de Fransoos is normaliter een voorwielaandrijver. Zelfs als vierwielaandrijving optioneel is besteld. Pas wanneer de betreffende draaischakelaar daarvoor in de stand Lock wordt gezet is de vierwielaandrijving continu ingeschakeld. 50% van het koppel gaat in deze modus naar de achterwielen en de rest naar de voorwielen. Renault geeft aan dat dit de aanbevolen stand is voor ruw terrein, op gladde ondergrond (sneeuw, modder, grind) en bij lage snelheid. Tot 40 km/h is deze modus dan ook maar actief. Daarboven schakelt de Kadjar normaliter weer over op voorwielaandrijving of zodra de draaiknop in Auto-modus wordt geplaatst. Het koppel wordt vanaf dat moment automatisch over de voor- en achterwielen verdeeld, afhankelijk van de omstandigheden. In de 2WD-stand zijn louter de voorwielen aangedreven en komen de achterwielen onder geen beding meehelpen.
20% bijtelling Over op de motoren. De interessantste voor de Nederlandse markt is zonder meer de tweewielaangedreven Energy dCi 110 dieselmotor met handbak of EDC-automaat met dubbele koppeling. De gemiddelde uitstoot van beide versies liggen immers op 99 g/km, wat 20% bijtelling voor de leaserijder betekent.Verder is er nog de Energy dCi 130, een 320 pk sterke dieselmotor die naar wens te koppelen is aan vierwielaandrijving. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard.Tot slot is er de Energy TCe 130. Geen diesel dit keer, maar een turbobenzine, gekoppeld aan een manuele 6-bak. Het vermogen van dit enige benzineblok bedraagt 130 pk en 205 Nm. Of het hierbij blijft voor de benzineliefhebbers is niet bekend. Afgaande op de botten van de Qashqai zou de Kadjar mogelijk op termijn ook met de 1.2 DIG-T (bij Renault TCe geheten) geleverd kunnen worden. Die produceert normaliter 116 pk. Zelf heeft Renault hierover geen uitspraken gedaan.De Renault Kadjar beleeft zijn publieksdebuut tijdens de Autosalon van Genève. Het model staat in de zomer bij de dealer, maar tegen welke prijzen is nog niet bekend.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.