22 december 2014 - We wisten dat de Cadillac CTS-V krachtig zou worden. Maar dat het zo'n geweldenaar zou zijn"¦
Eigenlijk hadden we beter moeten weten. De V-series van Cadillac zijn immers altijd krachtiger dan de Europese concurrentie. Onlangs nog lieten de Amerikanen dat nog maar weer eens blijken door de ATS-V te presenteren met liefst 564 pk aan de krukas. Ter vergelijk: de Mercedes C 63 AMG S, Europese sterkste troef op hetzelfde klasse-niveau, mobiliseert 'slechts' 510 pk. En nu opnieuw trekt Cadillac een lange neus. Ditmaal naar de M5, E 63 AMG, RS 6 Avant en Jaguar XFR. Zelfs voor de S-variant van de E 63 AMG, goed voor 585 pk, haalt de nieuwe Cadillac CTS-V zijn neus op.
Bizar snel Waar is de grens?! In elk geval niet bij 600 pk, want Cadillac knalt daar keihard doorheen met de nieuwe CTS-V. De gesuperchargede 6.2 liter V8 voorin vraagt extreem veel van de motorsteunen. Deze krijgen namelijk maar liefst 640 pk te verduren bij maximale belasting. En het koppel? Dat is al evenzo bizar met 855 Nm. Ruim vijf meter aan sedan en vlezig met 1.880 kg of niet, zoveel geweld weet raadt met alles wat je erop loslaat. Vanuit stilstand naar 100 km/h knallen is na 3,7 seconden achter de rug en wie de rechtervoet blijft vloeren houdt pas op met versnellen bij 320 km/h. Arme Pirelli's. Al is het schoeisel speciaal voor de CTS-V gemaakt.
Koolstofvezel De overbrenging naar de achterwielen geschiedt standaard via een 8-traps automaat en een gelimiteerd slip-differentieel staat de versnellingsbak bij. Verder monteert Cadillac altijd het Magnetic Ride Control op de CTV-S, alsook remmerij van Brembo met 6 zuigers vooraan en 4 zuigers per remschijf achteraan. Daarnaast is het exterieur zoal afgewerkt met diverse carrosseriepanelen van koolstofvezel. In het interieur is daar een vleugje van doorgevoerd, maar leder en een warme ambiance in het algemeen voert toch wel de boventoon.De nieuwe CTS-V debuteert op de NAIAS in Detroit en komt in de loop van 2015 op de markt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.