11 december 2014 - De tweede generatie van de Citroën C4 rijdt alweer rond sinds 2010. Vier jaar na dato een facelift doorvoeren is zo gek dus nog niet, al zijn de veranderingen wel heel bescheiden. Technisch is er evenwel meer nieuws onder de zon.
Wie voortaan een nieuwe Citroën C4 aanschaf krijgt er eentje waarvan de koplampen zijn hertekend en gevuld met LED-dagrijverlichting, gewijzigde achterlichten en andere bekledingstoffen (Liberia Grey en Rayados Mistral). Tevens prijkt in het midden van het dashboard een 7 inch metend touchscreen dat een aantal fysieke knoppen overbodig heeft gemaakt. Hierdoor is de cabine iets overzichtelijker en rustiger geworden.Verder is het nu mogelijk op de optielijst een panoramadak, een voorstoel met massagestand en Keyless Entry & Start aan te vinken. Dit laatste systeem maakt zijn debuut in de C4. Voor extra veiligheid biedt Citroën naast meerdere systemen nu ook SAM-dodehoekdetectiesysteem aan.
Aandrijving Meer nieuws is er onderhuids. Achter de nieuw vormgegeven koplampen is er de keuze uit vier nieuwe dan wel vernieuwde motoren: twee PureTech-benzinemotoren en evenveel BlueHDi-diesels. De keuze voor benzinelustende driecilinders bestaat uit de PureTech 110 en 130. De eerste verbruikt 4,7 l/100 km en stoot er 110 g/km uit. De krachtigere 130 verbruikt iets meer, namelijk 4,8 l/100 km. Citroën heeft wel zijn CO2-uitstoot weten te verlagen naar eveneens 110 g/km.Voor de zakelijke rijders zijn er de aantrekkelijke diesels met 20% bijtelling. Dit geldt ook voor komend jaar voor de BlueHDi 100 en de 120. De 100 pk sterke diesel is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en rijdt volgens de fabriek 3,3 l/100 km gemiddeld. Zijn uitstoot bedraagt 86 g/km. Het maximale geremde trekgewicht is tevens toegenomen met 200 kg, wat het totaal op 1.550 brengt. De BlueHDi 120 is gekoppeld aan een handgeschakelde 6- versnellingsbak. Zijn CO2 uitstoot komt uit op 93 g/km.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.