10 december 2014 - Recentelijk nog werd er een accessoirelijn gepresenteerd om minder bedeelde Mini's de uitstraling geven van een heuse John Cooper Works (JCW), traditioneel de meest hitsige uitvoering van allemaal. De onthulling van de daadwerkelijke JCW stond gepland rond de jaarwisseling, maar als zo vaak stak het snellere internet daar een stokje voor.
De Mini JCW mag dan vroegtijdig gelekt zijn, een verrassing was dit topmodel toch al niet meer. Sterker, gevoelsmatig is MINI een beetje haar eigen glazen aan het ingooien. Want het is 'zoek de verschillen' tussen de hiernaast afgebeelde échte JCW en een Mini Hatchback uitgedost met de onlangs introduceerde JCW-versiersels. De techniek " en dan met name de krachtbron " lijkt daarmee het enige overgebleven argument (voor MINI) en de enige reden (voor de consument) te zijn om bewust voor de JCW te kiezen.
Audi S1 Over de motor gesproken. Feitelijk is het gebruikte blok nog giswerk, maar het vermoeden is sterk dat het om een 2.0 liter viercilinderturbo gaat. En het zou zomaar kunnen dat de kentekenplaat het vermogen alvast verklapt: 230 pk. Gaan we hiervan uit, dan is de Mini JCW even krachtig als zijn aartsrivaal, de Audi S1. Dan kan nog leuk worden in een rechtstreeks gevecht"¦ Overigens meldt de Australische website Car Advice, waarop deze foto's uitlekten, dat de MINI JCW naar verwachting in 6,3 seconden naar de 100 km/h weet te spurten. Een opmerkelijk gegeven, want de nieuwe MINI is " met louter voorwielaandrijving " aanzienlijk lichter dan de vierwielaangedreven S1 die de accelaratie naar honderd in 5,8 seconden weet af te raffelen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.