21 november 2014 - Henrik Fisker wordt zowel geliefd als verafschuwd. Dat laatste zal Beau Boeckmann een zorg zijn. Deze CEO van Galpin Auto Sports (GAS) en Fisker kunnen goed met elkaar door een deur en riep graag de hulp in van de Deense topdesigner. Samen zijn ze gekomen tot deze Gaplin Rocket wiens naam boekdelen spreekt.
Henrik Fisker mag dan vorig jaar zijn biezen hebben gepakt bij zijn voormalige werkgever (nota bene zijn eigen automerk), wij zullen de Deen wellicht voor altijd roemen vanwege het tekenen van enkele wonderschone auto's, zoals de Aston Martin DB9 en BMW Z8. Veel van Fisker's ontwerp-inspiratie blijkt te komen van klassieke American muscle cars, dus toen Boechmann hem vroeg voor het creëren van de ultieme Ford Mustang van de nieuwste generatie was die afspraak al gauw beklonken.
1968 Shelby GT500 Het hoeft geen betoog dat Fisker zich bij het tekenen van de Galpin Rocket liet inspireren door de Shelby Mustang GT500 van weleer. Diverse details inclusief de kleurstelling verwijzen naar deze 'Eleanor'. Maar enkel retro is de Rocket allesbehalve. Er is serieus werk gemaakt om van deze Ford Mustang een moderne muscle car te maken. Zo is de ganse carrosserie opgetrokken uit koolstofvezel en zijn er tal van aerodynamische features toegevoegd zodat de Galpin makkelijk door de wind klieft. Nu moet dat sowieso geen probleem opleveren, want in de neus stuurt een opgepompte V8 maar liefst 725 pk richting de achteras. 21 inch wielen, die wel wat hebben van de Porsche Fuchs-velgen, en breed rubber moeten het geweld in goede banen zien te leiden. Voor de stopkracht is het specialisme van Brembo ingeschakeld en de instelbare demping komt van een onbekend partij. Hoewel de Galpin Rocket veel wegheeft van een auto die puur bedoeld is om op shows te schitteren, is niets minder waar. Nog dit jaar start de verkoop.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.