20 november 2014 - Mazda gaat met een kakelvers productgamma het jaar 2015 in. Want naast een gloednieuwe MX-5, CX-3 en Mazda2 plus vernieuwde CX-5 is ook de Mazda6 bijgepunt. In de tweede helft van volgend jaar verwachten we de auto in Nederland te kunnen rijden.
Je zal maar een nieuwe leaseauto mogen uitzoeken en dit mag gerust een grote middenklasser zijn. Nou, dan wordt het nog een hele klus om al die dealers af te struinen die sinds kort of binnenkort een verse aanwinst in deze klasse hebben staan. Sterker, bijna het gehele D-segment is opgeschoond. Want zo is er een nieuwe Passat, Mondeo, een gefacelifte 508 en ook de Insignia heeft niet bijster lang geleden een opfrisbeurt gekregen. Nog maar te zwijgen over de auto's in de duurdere middenklasse: de C-klasse en de Jaguar XE. En nu is er ook nog een vernieuwde Mazda6. Het is waar feest voor de winkelende leaserijder!
Mazda6 Terug naar de Mazda6. Die heeft als vanzelfsprekend juist omwille van de vele nieuwkomers een update gekregen. Maar de Japanners houden het bescheiden. Aan de buitenzijde springt met name de nieuwe neus in het oog, voorzien van een aangepaste grille en een hertekende voorbumper. Bovendien beschikt de auto over zichtbaar meer franje in de vorm van diverse chromen accenten. Daarbij moeten we wel de kanttekening plaatsen dat de Mazda6 op deze foto's de Amerikaanse versie is en het is algemeen bekend dat de Amerikanen gecharmeerd zijn van het glimmende materiaal. Verder is er voortaan de mogelijkheid de Mazda6 uit te rusten met Adaptive LED-koplampen met grootlichtassistent en is het kleurenpalet uitgebreid met twee kleuren: Sonic Sliver Metallic en Titanium Flash Mica. Verhogende veiligheid wordt geboden met Lane-Keep Assist System dat bestuurders eraan herinneren niet zonder voorbereiding een andere rijstrook op te rijden.
'Zwevend' display In het interieur trakteert Mazda naar eigen zeggen op betere materialen en hogere afwerking. Designtechnisch is het 'zwevende' display in het midden het grootste nieuws. Dat kennen we al van de Mazda3, maar is bij het prefacelift-model van de 6 nog geïntegreerd in de middenconsole. Erachter gaat een opgewaardeerd infotainmentsysteem met meer functies schuil. Ook het head-up display is overgewaaid van de 3, evenals als de bediening van de klimaatregeling. Tot slot is er achterin nog een comfortabel nieuwtje te vinden. Althans, tegen meerprijs. Het gaat om een verwarmbare achterbank.
Stiller Omdat het hier nog om de Amerikaanse versie gaat zijn er geen uitspraken gedaan over rijtechnische veranderingen bij de Europese derivaten. We gaan er echter vanuit dat ook de hier geleverde Mazda6 weer ietsje stiller en comfortabeler is geworden door tweaks aan onder andere de ophanging. Volgens Mazda ligt het geluidsniveau op de snelweg tot wel 25% lager. Op (langzamere) binnenwegen is dit 10%.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.