zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Volkswagen Golf en Passat HyMotion omarmen waterstof

 

20 november 2014 - HyMotion, dat is de typeaanduiding die Volkswagen hanteert voor haar (toekomstige) waterstofauto's. De Golf Variant en Passat Limousine trappen af met deze vooruitstrevende technologie.

Waterstof annex de brandstofcel is in een stroomversnelling terechtgekomen. Tal van fabrikanten hebben de extreem schone maar complexe technologie " als ideale vervanger van de klassieke verbrandingsmotor " omarmt en nu ook Volkswagen met de Golf en Passat HyMotion.



Productie nabij
Volkswagen presenteert de Golf HyMotion simultaan met de Passat HyMotion. Maar waar die eerste de aandacht van de bezoekers op de LA Auto Show krijgt, doet de andere dat al van omstanders in de buitenlucht. Momenteel rijden de eerste Passats HyMotion namelijk al door de straten van Californië om praktijkervaring op te doen. Volkswagen lijkt daarmee aan te geven dat het stilletjes al heel vergevorderd is met een productiemodel. Of dat daadwerkelijk zo is, daar laat de Duitse autogigant zich niet over uit.

Audi A7 h-tron
Over de waterstoftechniek van de beide Volkswagens in het bijzonder gesproken. Daarvan hebben we al kennis kunnen nemen, want HyMotion is krek eender aan wat h-tron bij Audi is. Oftewel, de Golf en Passat op waterstof beschikken over nagenoeg over dezelfde technologie als de Audi A7 h-tron die recent werd gepresenteerd.Normaliter zorgt in eerste instantie een 136 pk sterke elektromotor " afkomstig van de e-Golf " voor de aandrijving. Zijn de voedende accu's daarvan leeg, dan neemt de brandstofcel het over. Vier carbon tanks, die diep in de koets zijn gebouwd om het zwaartepunt laag te houden, leveren de waterstof aan dat weer wordt omgezet in stroom voor de eerdergenoemde elektromotor. De cirkel is daarmee rond.

Tanken in 3 minuten
In theorie bedraagt de actieradius 500 kilometer en het vullen van de vier waterstoftanks duurt slechts 3 minuten. Een normale tankbeurt dus. Volkswagen heeft ook een accu ingebouwd, waarin stroom wordt opgeslagen tijdens het remmen. De accu geeft stroom af in de opstartfase van de brandstofcel en wanneer er maximale acceleratiekracht nodig is. Op deze manier is het bijvoorbeeld mogelijk de acceleratie naar 100 km/h in 10 seconden af te wikkelen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV CoupĂ©
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10