18 november 2014 - De Golf R Variant is een feit. Volkswagen heeft 'm onthuld en daarmee hebben de Wolfsburgers eindelijk weer een serieuze sportstation in huis.
Jaren geleden was er eens de Passat R36, een potige sportstation met 300 pk gekoppeld aan 4Motion-vierwielaandrijving. Een opvolger bleef weliswaar niet uit, maar die had, ondanks dezelfde aandrijflijn, niet de ziel van zijn voorganger. De Passat 3.6 V6 TFSI droeg dan ook niet het R-embleem. Het hoeft geen betoog dat de Golf R Variant dat wel doet en daarmee is Volkswagen terug van weggeweest. Met onveranderd 300 pk.
Tweeliter Tijden zijn veranderd. Waarom nog een zescilinder inzetten als het tegenwoordig ook met een viercilinder kan. De Golf R Variant is daarom, net als zijn hatchback-broeder, voorzien van een 2.0 liter viercilinderturbo. 4Motion is ook van de partij en houdt de auto zo lang mogelijk op de been onder alle omstandigheden.In de meeste ideale situatie knalt de Golf R Variant in 5,1 seconden naar de 100 km/h. En droog of nat, de topsnelheid van 250 km/h vormt eigenlijk alleen een twijfelgeval bij sneeuw en op onverhard. Het schakelwerk verloopt altijd via een DSG-automaat met dubbele koppeling. Volgens Volkswagen valt hiermee het gemiddelde brandstofverbruik ook het gunstigste uit. Aan 7,0 liter benzine per 100 kilometer zou de Golf R Variant voldoende moeten hebben.
Vertrouwde uitstraling Je moet het natuurlijk helemaal zelf uitmaken, maar een R van Volkswagen hoort eigenlijk blauw te zijn. Voor het interieur is er à¼berhaupt geen keus; dat is verplicht zwart bij de R-modellen. Bij de Golf R Variant wordt dat evenwel afgewisseld met grijze stiksels, blauwe sfeerverlichting en tal van R-logo's. De sportstoelen zijn bekleed met alcantara en tegen bijbetaling is er Nappa Carbon-leder verkrijgbaar. Ook bij de wielen is er keus. Normaliter rolt de auto op 18 inch Cadiz-velgen, maar indien desgewenst wordt er een maatje groter onder geschroefd. Ook in Cadiz-design en anders worden het de 19 inch Pretoria-wielen. Verdere standaardzaken zijn zoal Bi-Xenon-verlichting en het XDS-systeem op zowel de voor- als de achteras. Deze laatste remt in bochten de binnenste wielen lichtjes af zodat de buitenste de auto adequater de bocht in en om duwt. De Volkswagen Golf R Variant beleeft zijn debuut tijdens de LA Auto Show en zal in het voorjaar verspreid worden onder de dealers. Prijzen moeten nog volgen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.