3 oktober 2014 - De Alfa MiTo heeft het moeilijk. Om hun kleinste onder de aandacht en tegelijk interessanter te maken introduceren de Italianen de MiTo Junior. Die is niet alleen extra hip, maar ook betaalbaarder als het nieuwe instapmodel binnen het leveringsprogramma.
De Alfa MiTo richt zich nadrukkelijk op de jongere autokoper. Er is daartoe gekozen om het uiterlijk op te leuken door het model te laten rollen op speciale 17 inch lichtmetalen velgen, voorzien van een witte afwerking. Achteraan is een vernieuwde, sportievere achterbumper en een verchroomde uitlaattip gemonteerd. Op de kofferbak is een Junior-sticker te vinden met een dubbele witte streep. Daarnaast biedt de nieuwe instapversie van de MiTo de mogelijkheid om de kleur van de spiegelkappen te matchen aan de velgen door deze in het wit te bestellen. De handgrepen zijn in satijn-chroom afgewerkt, net als de randen om de voor- en achterlichten, wat volgens Alfa Romeo een elegante uitstraling oplevert.
Interieur De sportieve uitstraling van de buitenkant zet zich binnenin door aan de hand van een nieuw ontworpen lederen stuurwiel, lederen schakelpook en handrem, vloermatten met het Junior-logo en witte stiksels. Speciaal voor de MiTo Junior is er een ander instrumentenpaneel. Ten opzichte van het gewone model zijn er meer witte elementen in verwerkt.
Uitrusting Ook aan de standaarduitrusting is gespijkerd. Voor een instapmodel is de Mito Junior namelijk behoorlijk luxe. Zo behoef je voor automatische dual-zone climate control, donker getinte ruiten, mistlampen, cruise control, radio- en telefoonbediening op het stuur en een achterspoiler niet bij te betalen. Naast deze standaarduitrusting heeft de Junior een Uconnect-radiosysteem met een 5 inch touchscreen, Bluetooth-voorbereiding met stembediening en een MP3-speler met USB- en AUX-ingang voor de persoonlijke muziek. Die muziek is ook te streamen vanaf bijvoorbeeld een smartphone, en het systeem is onder andere te bedienen met knoppen op het stuur. Is dat niet genoeg, dan is er optioneel eventueel een hifi-systeem van Bose te verkrijgen, bestaande uit acht speakers en een subwoofer.
Motoren De MiTo Junior heeft de keuze uit vier motoren. De kleinste qua cilinderinhoud is de 0.9 liter Turbo TwinAir welke 105 pk en 145 Nm produceert. Dit vermogen komt vrij bij 5.500 tpm, waar het koppel wordt geleverd bij 2.000 tpm. Hij sprint van 0 naar 100 km/h in 11,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 184 km/h. De tweede benzineversie is de 140 pk sterke 1.4 liter MultiAir Turbo, gekoppeld aan de automatische TCT-transmissie met dubbele koppeling. Deze automaat zorgt ervoor dat de Junior in 8,1 seconden de 100 km/h doorbreekt en een top heeft van 209 km/h. Desondanks verbruikt hij 5,4 l/100km en bedraagt de CO2-uitstoot 124 g/km. De derde benzinemotor en meteen de instapper, heeft dezelfde cilinderinhoud, maar levert een bescheiden 78 pk. En voor diegene die liever dieselt is er de 1.3 liter JTDm die 85 pk en 200 Nm kan ontwikkelen. De uitstoot van CO2 ligt op 90 g/km en dat betekent dat zakelijke rijders 20% bijtelling genieten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.