2 oktober 2014 - We mochten hem afgelopen maand al aan je voorstellen, maar nu heeft Suzuki alle details van de nieuwe Vitara vrijgegeven. De kersverse SUV van het Japanse merk komt aan het einde van het eerste kwartaal van 2015 op de Nederlandse markt.
Voor de eerste Suzuki Vitara moeten we alweer terug naar 1988 toen de Japanse SUV voor het eerst het levenslicht zag. Precies tien jaar later lanceerde het merk de Grand Vitara en sinds 2005 kennen we de huidige generatie van de Grand Vitara. Met opnieuw bijna tien dienstjaren op zak wordt het tijd voor een compleet nieuwe generatie die opnieuw de naam Vitara draagt. Tijdens de Autosalon van Parijs beleeft deze haar wereldpremière.
Robuuste uitstraling Het ontwerp is dankzij de eerste afbeelding van vorige maand geen verrassing meer. Het is een doorontwikkeling van het iV-4 Concept die we in 2013 zagen. De 4,18 meter lange, 1,78 meter brede en 1,61 meter hoge Suzuki oogt robuust en stoer. Hetzelfde geldt voor het interieur, al doet het dashboard ons wel wat zakelijk aan. Suzuki meldt vast dat de leefruimte zeer royaal moet zijn, iets wat wordt versterkt door het optionele panoramisch schuif-/kanteldak. Wat betreft de bagageruimte is er in de standaard configuratie 375 liter beschikbaar. Klap je de achterbank neer dan wordt dit vergroot naar maximaal 1.120 liter.
Aandrijving Motortechnisch biedt Suzuki voorlopig de keuze uit twee 1.6 liter grote en 120 pk sterke viercilinders. Enige verschil tussen beide is de brandstofsoort. De benzinevariant levert 156 Nm bij 4.400 tpm en is leverbaar met een handgeschakelde vijfbak of een automaat met zes verzetten. De dieselversie heeft een maximaal koppel van 320 Nm bij 1.750 tpm en wordt standaard gekoppeld aan een manueel te schakelen transmissie met zes trappen. Verbruik- en uitstootcijfers ontbreken vooralsnog, maar Suzuki meldt alvast dat het verwacht bij de schoonste in zijn klasse te behoren. Dat belooft wat!
Radar Brake Support Ook op het gebied van veiligheidsvoorzieningen pakken de Japanners uit. De nieuwe Vitara is voorzien van Suzuki's TECT (Total Effective Control Technology) waarbij men gebruik gemaakt van ultrasterk lichtgewicht staal en een zevental airbags voor optimale bescherming. De veiligheid is verder uit te breiden met Suzuki's geavanceerde 4x4 systeem AllGrip, Radar Brake Support en Adaptive Cruise Control. De twee laatstgenoemde systemen helpen aanrijdingen voorkomen of onverhoopte schade te reduceren. Bij Radar Brake Support wordt door middel van radartechniek de afstand tussen de Vitara en de voorligger gemeten. Indien de afstand zodanig klein is dat de kans op een aanrijding reëel is, waarschuwt de auto de bestuurder met een geluidssignaal en indicatie op het dashboard. Zodra de afstand nog kleiner wordt en er grote kans is op een aanrijding, treedt remondersteuning in werking. In het uiterste geval remt de auto zelfs volledig automatisch.
Einde Q1 2015 De marktintroductie van de nieuwe Vitara in Nederland staat gepland voor eind maart 2015. We verwachten dat de importeur rond die tijd de prijzen en uitrustingsniveaus van de SUV bekend zal maken. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.