2 oktober 2014 - Twee jaar geleden verraste Toyota ons in Genève met de i-ROAD, een elektrische tweezitter bedoeld voor stedelijke mobiliteit. Destijds nog als een frivole proefballon, maar dat stadium zijn de Japanners inmiddels ruimschoots gepasseerd. Maak kennis met de productierijpe i-ROAD!
Een regelrechte aanval op de Renault Twizy noemden we de i-ROAD destijds. En inderdaad, de compacte tweezitter was gefundeerd op dezelfde filosofie en tevens volledig elektrisch aangedreven. Grootste verschil tussen beide voertuigen is het aantal wielen, want in tegenstelling tot de traditionele vier van de Fransoos is de Japanner slechts uitgerust met drie stuks. Naast de summier verhoogde wendbaarheid zorgt vooral de 'Active Lean' technologie, het gecontroleerde overhellen in bochten, daarmee voor een unieke ervaring.
Aanvulling op openbaar vervoer Toyota wil met de i-ROAD het vervoer in steden veilig stellen voor de toekomst. Ondanks dichtslibbende wegen en problemen met luchtkwaliteit, blijft de vraag naar persoonlijke mobiliteit immers onverminderd groot. Deze i-ROAD past dan ook naadloos in de missie van Toyota: Aim Zero Emission. Eerste wapenfeit van de Japanners is een car sharing project in Grenoble, waar sinds gisteren 35 i-ROADS rijden. Dit programma is bedoeld voor iedereen die in en rond de stad reist naar adressen die met het bestaande ov-netwerk niet of niet afdoende worden gedekt. Er zijn slechts twee voorwaarden om gebruik te kunnen maken van het concept: je moet een rijbewijs hebben en je vooraf inschrijven. Via een app op je smartphone huur je de Toyota zodoende als aanvulling op het reguliere openbaar vervoer. Zo stap je uit de trein, metro, tram of bus direct in een i-ROAD om in alle comfort het laatste deel van je reis af te leggen.
Technologie De i-ROAD biedt de wendbaarheid van een scooter, maar gelukkig geen van de nadelen. Zo verblijf je heerlijk droog en warm in de Toyota, is er plaats voor een passagiers en kan je gebruikmaken van een Bluetooth telefoon connectie en audiosysteem. Voor de aandrijving zorgen twee 1.9 kW sterke elektromotoren in beide voorwielen. De motoren worden gevoed worden door een lithium-ion accu welke volledig opgeladen goed zijn voor ongeveer 50 milieuvriendelijke kilometers.
Niet te koop? Toyota zegt de i-ROAD primair ontwikkeld te hebben als uitbreiding op het reguliere openbaar vervoer. Of dit ook betekent dat de driewieler nooit een showroom van binnen ziet blijft zodoende onduidelijk. Ons lijkt het echter wel een leuke aanvulling op het assortiment van de Japanners!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.