Kia Optima T-Hybrid lust geen benzine, maar diesel
30 september 2014 - Kia blijft zoeken naar mogelijkheden om de CO2-uitstoot van in dit geval de Optima naar beneden te brengen. Daartoe had het al een hybridemodel rijdend op elektrische energie of benzine in het gamma. De Optima T-Hybrid daarentegen lust alleen dieselolie.
Kia pakt tijdens de Autosalon van Parijs behoorlijk uit. De Zuid-Koreanen nemen zoal de vernieuwde Rio, gefacelifte Venga en de nieuwe Sorento mee naar de Franse hoofdstad. Ook op de stand van Kia staat de Optima T-Hybrid. In tegenstelling tot de hybrideversie die al enige tijd te koop is, is deze auto nog een concept. Maar met veelbelovende eindresultaten als we het merk moeten geloven.
E-compressor Vooralsnog is de Optima T-Hybrid nog een concept, maar de voortekenen voor een productiemodel zijn positief. Volgens Kia is de aandrijflijn namelijk nog een stuk schoner qua CO2 dan de hybride-aandrijflijn van de Optima Hybrid die een benzinemotor aan een elektromotor koppelt. Niet alleen het feit dat een dieselmotor de hoofdaandrijving voor rekening neemt draagt daaraan bij, ook de toepaqssing van een additionele, elektrische geregelde drukvuller doet een duit in het zakje. Deze 'e-compressor' heeft als doel voor trekkracht te zorgen bij lage toerentallen. De turbo van de 1.7 liter CRDi-diesel heeft die taak te vervullen bij hogere toerentallen en tezamen dragen ze bij aan maximale efficiëntie en zodoende een lager brandstofverbruik en CO-uitstoot. Tot wel 20%, meent Kia.
Sorento Net als met de dieselhybride-aandrijflijn experimenteert Kia ook nog met een andere manier om de krachtbron aan te zwengelen. Zo beschikt de Optima T-Hybrid ook over een door een riem aangedreven startgenerator in plaats van de traditionele startmotor. Deze oplossing zou tevens energie besparen (dat beter voor andere doeleinden kan worden gebruikt) alsook resulteren in merkbaar minder trillingen en andere bijgeluiden tijdens het starten.Kortom, alle beetjes helpen en het mooie is dat de Optima niet de enige Kia zal zijn die van al deze technieken profiteert als ze het productiestadium halen. De Sorento bijvoorbeeld heeft alvast toezegging gekregen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.