28 september 2014 - De Opel Insignia kan er al een tijdje mee uitgerust worden en onlangs kondigde ook Volkswagen een zeer krachtige bi-turbodiesel voor de nieuwe Passat aan. Ford antwoordt daarop door eenzelfde soort 2.0 TDCi in de Mondeo te lepelen.
We krijgen steeds meer trek in de eigenlijk niet meer zo nieuwe Mondeo. Over een maand kunnen we hem eindelijk rijden en vanaf december staat hij bij de dealer, bijna 3 jaar na z'n introductie. Anderzijds, de timing had niet beter gekund, want een week ervoor stappen we in de achtste generatie van de Passat.
Dieselbeul(en) Die Volkswagen komt met een liefst 240 pk sterke, dubbel geblazen 2.0 liter TDI, maar ook de gloednieuwe tweeliter TDCi voor de Mondeo mag er zijn. Deze ook door twee turbo's aangedreven viercilinder-diesel schopt het tot een verdienstelijke 210 pk en 450 Nm. Dat wil best vooruit, dat kan niet anders. Hoe vlot de Ford Mondeo met de bi-turbodiesel daadwerkelijk van z'n plek komt, wordt in een later stadium bekend gemaakt. Kort na de jaarwisseling staat 'ie in ieder geval bij de dealer.
Overige motoren Is zoveel vermogen iets te veel van het goede? Geen nood. De nieuwe Mondeo, die meteen als hatchback, sedan en station te koop zal zijn, wordt leverbaar met een breed programma aan diesels en benzines, waaronder een hybride. Prijzen beginnen bij net geen ruim 31 mille. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.