28 augustus 2014 - We keken stiekem al enige tijd uit naar onze eerste meters in de nieuwe Renault Twingo. De Franse publiekslieveling is namelijk helemaal fris en fruitig dankzij een geutig uiterlijk en nog olijker karakter. Hierbij een eerste indruk vanuit West-Frankrijk.
Momenteel bivakkeren we in Nantes, West-Frankrijk, voor onze eerste dynamische ervaring met de gloednieuwe stadsrakker van Renault. Deze derde generatie Twingo lost de in 2007 geïntroduceerde driedeurs af voor een geheel okselfris exemplaar met standaard vijf deuren. Weliswaar een nieuwe stap voor Renault, maar het geeft de Twingo eindelijk een eerlijke strijd tegen de heftige concurrentie.
Vrolijke noot Ook de vormgeving profiteert van de vernieuwingsdrang. In plaats van de enigszins anonieme, pre-facelift Twingo II maakt Renault met de derde generatie weer een statement. Want wat een kek karretje is het geworden! Gelukkig niet enkel wat betreft het exterieur, tevens in het interieur vinden we een vrolijke noot terug. Ook al is dit deels afhankelijk van de gekozen uitvoering en (vele) maatwerkopties.
Achterwielaandrijving Technisch is de Franse benjamin samen ontwikkeld met de nieuwe Smart en dat betekent zowaar achterwielaandrijving. Dat klinkt overigens spectaculairder dan het is, want als gooi-en-smijt-autootje is de Twingo natuurlijk niet bedoeld. Het leeuwendeel van de koper zal waarschijnlijk niet eens beseffen dat de aandrijfkrachten naar de achterwielen gaan. Alleen de geoefende bestuurder zal merken dat de nieuwe Twingo net wat behendiger en beweeglijker is, zoals wij door de romantische straatjes van Nantes gingen. Hoe de 90 pk sterke driecilinder het buiten de stadspoorten doet? Dat lees je volgende week in onze uitgebreide rij-impressie, maar we kunnen alvast verklappen dat de 0.9 TCe binnen de bebouwde kom ruimschoots voldoende presteert.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.