27 augustus 2014 - De Nederlandse automarkt is weer een plug-in hybride rijker, de Ford C-Max Energi. Deze hybride-MPV, die bij zakelijk gebruik goed is voor slechts 7% bijtelling, is vanaf heden te bestellen. De levering komt begin 2015 op gang.
Met een vastgestelde vanafprijs van 35 mille is de Ford C-Max Energi de op een na duurste uitvoering van het leveringsprogramma, maar tegelijk de voordeligste plug-in hybride op de Nederlandse markt. Bovendien kan de optielijst praktisch achterwege gelaten worden, want Ford levert de C-Max Energi altijd met vrijwel alles er op en eraan.
Te veel om op te noemen Tot de highlights van de zeer rijke standaarduitrusting behoren onder meer 17 inch lichtmetalen wielen, Active Park Assist (een semi-automatisch fileparkeersysteem), achteruitrijcamera, automatische airconditioning, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, verwarmbare voorstoelen, een lederen interieur in Charcoal Black, het SYNC 2-connectitiveitssysteem met spraaksturing en 8 inch touchscreen en navigatiesysteem, en een panoramadak met elektrisch zonnegordijn. Er is nog meer, maar laten we het erop houden dat 'te veel om op te noemen' voor de verandering een keer geen loze verkooppraat is. Overigens wordt de C-Max Energi normaliter geleverd in Oxford White. Tegen meerprijs is Tuxedo Black, Ingot Silver, Magnetic, Blue Candy en White Platinum metaallak te bestellen.
Techniek Voor de aandrijving van de C-Max Energi zorgt een 2.0 liter benzinemotor en een 120 pk sterke elektromotor. Wanneer beide motoren, met een systeemvermogen van 184 pk, arbeid verrichten is een topsnelheid van 164 km/h haalbaar. Alleen op stroom rijden kan ook " over een afstand van maximaal 44 kilometer " maar meer dan 137 km/h zit er dan niet in. De voeding komt van een 7,6 kWh sterke lithium-ion accu. Aan het einde van de puur elektrische actieradius schakelt de auto automatisch over naar hybridemodus en neemt de verbrandingsmotor de aandrijving grotendeels over.
ANWB Het weer volledig opladen van de accu vergt zo'n 4 uur van je geduld wanneer de stekker in een regulier stopcontact wordt geplugd. Bij het gebruik van een laadpaal (van 16 Ampčre) is de laadtijd een uur korter. Wellicht nog interessant om te weten is dat Ford Nederland samenwerkt met de ANWB om eigenaren van een C-Max Energi te voorzien van een laadoplossing. De ANWB verzorgt het gehele traject van intakegesprek tot de installatie van het laadpunt. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.