11 augustus 2014 - Iedereen mag het weten nu: dit is de nieuwe Hyundai i20. De auto is volledig in Europa ontwikkeld en door groter, ruimer en luxer te zijn verwachten de Zuid-Koreanen dat ze dit keer wel meedingen om de prijzen.
De uitgaande i20 heeft " in Europa " nooit echt potten kunnen breken. Niet omdat dat model veel verkeerd doet, maar simpelweg omdat de concurrentie zeer sterk en meedogenloos is. Als fabrikant moet je echt van zeer goede huize komen wil je succes hebben in het B-segment. Hyundai weet dit inmiddels als geen ander en liet de nieuwe i20 zodoende vanaf de eerste pennenstrepen in haar ontwikkelingscentrum in het Duitse Rà¼sselsheim ontwikkelen. En dat is in het bijzonder goed nieuws voor de gemiddeld genomen langere en meer veeleisende Europese consument. De nieuwe i20 is namelijk veel ruimer en luxueuzer dan voorheen.
Langere wielbasis Om vervolgens maar meteen met de deur in huis te vallen. De nieuwe i20 heeft een wielbasis van 2,57 meter, wat een stevige 4,5 centimeter langer is dan voorheen en " ter vergelijk " één centimeter meer is dan dat van de Volkswagen Polo. Ondanks dat de totale lengte (4,04 meter) niet overdreven toenam claimt Hyundai dat de nieuwe i20 tot de aller-ruimste auto's in zijn klasse behoort. Vijf personen (vier volwassenen en een kind) zouden prima moeten kunnen vertoeven in het interieur. Daarnaast is er nog 320 liter over voor bagage, een winst van 25 liter ten opzichte van zijn voorganger.
Strakker Minstens zo belangrijk in het B-segment tegenwoordig is dat het oog ook wat wil. Het design van de nieuwe i20 is daarom strakker dan voorheen. De auto is getekend volgens Hyundai's laatste designtaal Fluidic Sculpture 2.0, het lijnenspel dat ingezet is bij de introductie van de kleinere i10. Enkele specifieke kenmerken zijn zoal de met chroom omrande hexagonale grille, die verlaagd is, de vlakker liggende koplampen met LED-dagrijverlichting en LED-stadslichten. Bij de achterzijde valt de pianozwarte C-stijl op, waardoor de daklijn lijkt te 'zweven'. En ook in de achterlichtunits branden LED's.
Panoramisch zonnedak Over wat er allemaal op en aan de nieuwe i20 zit, wijdt Hyundai zich nog niet uit. Dan komt later bij zijn debuut op de Autosalon van Parijs of de marktintroductie in het najaar. Wat het merk wel alvast graag kwijt wil is de mogelijkheid de i20 te voorzien van een groot panoramische zonnedak die volledig kan worden geopend. Andere luxe zaken zijn een achteruitrijcamera en LED-verlichting in de lichtunits voor- en achter. Of het bij dit laatste gaat om full LED-koplampen of enkel dagrijverlichting is momenteel onduidelijk.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.