1 augustus 2014 - Nissan hoeft niet langer nee te verkopen als er in hun showrooms wordt gevraagd naar een compacte middenklasser. Met de vijfdeurs Pulsar is het Japanse merk terug in het C-segment en deze prijzen wil het als vergoeding voor die comeback.
Het C-segment is een van de snelst stijgende, maar ook meest moordende vraagmarkten en dan is de factor prijs erg cruciaal. Vandaar eerst de vanafprijzen van de voornaamste concurrentie van de nieuwe, (vooralsnog) enkel als vijfdeurs te verkrijgen Nissan Pulsar. De grootste rivaal van de Japanner is toch wel de Volkswagen Golf. Die begint bij € 18.990,- voor de vijfdeurs 1.2 TSI met 86 pk. Een andere concurrent is de Focus. Ford vraagt daar minstens € 18.495,- voor en voor dit geld is de 1.0 liter Ecoboost met 100 pk te rijden. Verder zijn er zoal nog de Peugeot 308 die bij € 19.250,- begint voor de 1.2 VTi met 82 pk en de Leon van Seat. De Spanjaarden willen voor hun middenklasser " met 1.2 TSI en 86 pk " minimaal € 18.650,- ontvangen. Zijn er dan nog meer tegenhangers? Jazeker wel, maar Nissan heeft vooral deze genoemde vier op de korrel.
Duurder, maar krachtiger Dan de vanafprijzen van de Pulsar. Die beginnen bij € 19.290,- waarmee de Nissan het duurst is in vergelijk met de geijkte concurrentie. Echter, in ruil daarvoor wordt afgetrapt met de 1.2 DIG-T die met 115 pk de meest krachtige basismotor is. In 10,2 seconden zit je ermee op 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 190 km/h. Wellicht interessanter " voor de zakelijke rijder " om te weten is dat de 1.2 DIG-T in aanmerking komt voor 20% bijtelling (tot 2015). Ook de 1.5 liter dCi-diesel is met deze fiscale afdracht te rijden. Die motorisering levert 110 pk bij 260 Nm, sprint in 12,7 seconden naar de honderd en staat, gekoppeld aan een handbak, in de boeken vanaf € 22.690,-. Liever een automaat? Dat kan vanaf € 23.890,-. Echter dan ben je gebonden aan de benzinevariant en de maximale bijtelling van 25%.
Uitrustingniveaus De Nissan Pulsar is verkrijgbaar in drie reguliere uitrustingniveau en twee uitvoeringen die speciaal op de leaserijder gericht zijn. Als basis is er de Visia. Die is onder meer voorzien van handbediende airco, elektrisch bedienbare buitenspiegels, elektrisch bediende ramen voor en achter, AUX- en USB-aansluiting alsook Bluetooth, cruise control en 16 inch stalen wielen. Iets hoger op de luxe-ladder staat de Acenta. Deze uitvoering biedt naast de meeste zaken op de Visia wel lichtmetaal (16 inch), automatische airco, verwarmbare buitenspiegels, mistlampen, licht- en regensensoren en een radio-/CD-speler met zes speakers. De Tekna is als vanouds de meest complete versie en komt ook met het 5,8 inch grote infotainmentsysteem Nissan Connect, achteruitrijdcamera, donker getinte zijruiten achter, Nissan Safety Shield, lederen bekleding, verwarmbare voorstoelen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, LED-koplampen, 360-gradencamera en 17 inch lichtmetalen wielen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.