8 juli 2014 - Beetje bij beetje vertelt Volvo ons meer over de nieuwe XC90 die later dit jaar compleet wordt onthuld. Dit keer is het straks beschikbaar gestelde motorenprogramma aan de beurt, met als grootste (lease)knaller de T8, een plug-in hybride met 400 pk en 14% bijtelling.
Volvo verrast de laatste tijd vriend en vijand op motorengebied. Vooral in de leasebranche raakt men maar niet uitgepraat over de 190 pk en 400 Nm sterke D4-diesel van de Zweden, die - in de V40 - desondanks toch zuinig en schoon genoeg is om in aanmerking te komen voor 14% bijtelling. De V60 Plug-in Hybrid is al evenzo het gesprek van de dag bij de koffieautomaat. En nu doet Volvo daar nog een schepje bij bovenop met de aanstormende XC90. Die zal namelijk ook verkrijgbaar zijn als stekkerhybride, en die combineert een hitsige viercilinder-benzinemotor met een 82 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen ligt op liefst 400 pk, maar de gemiddelde uitstoot bedraagt volgens de NEDC-cyclus slechts 60 g/km. En ja hoor, dat betekent 14% bijtelling voor dit topmodel, die door het leven zal gaan als T8.
Compressor en turbo Voluit heet de krachtigste aandrijflijn voor de nieuwe XC90 T8 Twin Engine en dat ene woordje 'Twin' duidt op de twee drukvullers die de nieuwe E-Drive-viercilinder voorin rijk is. Niet twee turbo's of twee superchargers, maar één compressor en één turbo. De eerste zorgt voor extra kracht bij lage toerentallen, terwijl die laatste, de turbo dus, pas in werking treedt bij hogere toerentallen, wanneer de luchtstroom in de motor sterk is. De elektromotor, die op de achteras is geïnstalleerd en de achterwielen aandrijft, levert vrijwel direct zijn maximale trekkracht af. Dit gezegd hebbende voelt je 'm vast al wel aankomen dat de XC90 T8 naast puike prestaties ook beschikt over 4x4-aandrijving. De viercilinder stuwt de voorwielen namelijk aan. Een achttraps automaat is standaard.
40 km elektrisch Met een druk op een knop kan de bestuurder van een XC90 T8 overschakelen naar puur elektrische aandrijving. De actieradius bedraagt dan zo'n 40 kilometer op een volle acculading. Terugschakelen naar een gecombineerde aandrijving van de benzinemotor en de elektromotor kan op elk gewenst moment en de auto heeft dan de beschikking over een totale trekkracht van maximaal 640 Nm.
Andere motoropties Hoewel de T8 begrijpelijkerwijs de volle aandacht opeist, is deze naar verwachting ook het duurst in aanschaf. Voor de kleinere portemonnee biedt Volvo zodoende nog een drietal andere krachtbronnen, waarvan twee diesels en één benzine. De spraakmakende D4-diesel met 190 pk en 400 Nm en louter voorwielaandrijving vormt de basisversie, die gemiddeld genomen aan een bescheiden 5,0 liter diesel per 100 km voldoende zou moeten hebben. De D5 heeft over die afstand een litertje meer nodig, maar levert ook nog net dat beetje kracht meer met 225 pk en 470 Nm. Bovendien beschikt deze topdiesel standaard over AWD. Vierwielaandrijving is ook standaard op de enige conventionele benzinemotor, de T5 met 254 pk en 350 Nm. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan de achttraps versnellingsbak.Meer weten over de nieuwe Volvo XC90? Lees dan ons eerder gepubliceerde artikelen hier en hier.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.
Het succes van de XC90 zal naar mijn mening lastig te voorspellen zijn. Feit is wel dat de T8 motor het paradepaardje is van dit model, voor het geld zijn er namelijk ook zat andere opties.